Volkswagen esitteli täyssähköisen nelivetoisen hot hatchin – yli 330-heppainen ID.X jää valitettavasti vain yksittäiskappaleeksi

Volkswagenin täyssähköisen ID.3:n rinnalla tarjotaan myös pykälää isompaa ID.4:ää, jota saa pian tehokkaampana ja nelivetoisena GTX-mallinakin. Nyt saksalaiset päättivät yhdistää näiden autojen parhaat palat, jolloin lopputulokseksi saatiin täyssähköinen hot hatch.

Volkswagen-merkin toimitusjohtaja Ralf Brandstätter paljasti ID.X-nimen saaneen luomuksen LinkedIn-tilillään. Heti kättelyssä on valitettavasti kerrottava, että nelivetoinen sähkösportti jää vain VW:n tuotekehitysinsinöörien ajatusleikiksi. Auton toteutuksesta on kuitenkin leikki kaukana. ID.3:ssa vakiona oleva 62 kWh:n akku on vaihdettu huomattavasti isompaan, jonka kapasiteetti on 82 kWh. Lisäksi keitokseen on heitetty mukaan monia osia uudesta ID.4 GTX:stä.

Näillä eväillä saadaan neliveto ja tarkalleen 333 hevosvoiman huipputeho, eli potkua on 13 heppaa enemmän kuin bensamoottorisen Golfin R-huippuversiossa. Lisäksi Volkswagenin tiimi on kohentanut sähköauton alustarakenteita, kovaa kritiikkiä saanutta tietoviihdejärjestelmää sekä ulkonäköä ja sisustan tyyliä. ID.X:n alla pyörivät huomattavasti sporttisemman oloiset vanteet kuin ID.3:n perusmalleissa, ja auton mattamusta väri saa kontrastia neonkeltaisista tehosteista.

Sähköauton painoakin on saatu kuulemma laskettua 200 kilolla. Massaa lienee silti enemmän kuin Golf R:ssä, koska ID.X kiihtyy nollasta sataan 5,3 sekunnissa, mikä on reilut puoli sekuntia Golfia hitaammin. Etuvetoinen Golf GTI Clubsport jäisi kuitenkin katselemaan täyssähköisen hot hatchin takavaloja.

Suosittelemme

ID.X syntyi kuulemma ID.4 GTX:n kehitystyön sivutuotteena, kun Volkkarin insinöörit innostuivat oikein kunnolla suorituskykyisistä sähköautoista. Toivottavasti jotakin vastaavaa nähtäisiin myös tuotannossa lähivuosina. Miten olisi joka nurkasta raapiva ID.3 R, kun R-sporttibrändiä ollaan muutenkin viemässä vahvasti sähköiseen suuntaan?

LähdeCarscoops

Lue lisää