Volkswagen antaa esimakua coupé-kattoisesta sähkö-SUV:sta – hyvin lähellä tuotantoautoa oleva ID.5 GTX -konsepti esitellään ensi kuussa Münchenissä

Volkswagen ID.3 ja ID.4 ovat olleet markkinoilla jo jonkin aikaa, joten seuraavaksi on ID.5:n vuoro. ID.4:n coupé-henkisen sisarmallin tehoversio esitellään lähes tuotantovalmiina jo pikapuoliin.

VW kertoi nyt, että uusi ID.5 GTX nähdään lähellä tuotantoautoa olevana konseptina Münchenin autonäyttelyssä, joka jatkaa Frankfurtissa aiemmin joka toinen syksy pidetyn IAA:n perinteitä. Münchenin show avaa koronatilanteesta huolimatta ovensa syyskuun toisella viikolla, ja paikalla ovat ainakin tärkeimmät saksalaismerkit Opelia lukuun ottamatta.

Volkswagen julkaisi samalla ensimmäiset viralliset kuvat luiskaperäisestä sähkö-SUV:staan. Korin linjoja on yritetty häivyttää vielä keltavihreällä raitateippauksella lähinnä muodon vuoksi, mutta ID.5:n design käy siitä huolimatta hyvin ilmi. Uutuus vaikuttaisi olevan keulastaan täysin identtinen ID.4:n kanssa, mutta sivunäkymää dominoi vauhdikkaampi kattolinja. Kovin luiskaan muotoon VW ei ole lähtenyt coupé-SUV:n statuksesta huolimatta, joten takapenkillä pitäisi olla vielä mukavasti pääntilaa.

Takapuskuri ja -valotkin ovat täsmälleen samat kuin ID.4:ssä, mutta luiskemman takalasin alle sovitettu takaspoileri löytyy ainoastaan ID.5:stä. Takakontin vetoisuus on luonnollisesti hieman pienempi, mutta tarkka vetoisuus jää vielä nähtäväksi. Voimalinja on sen sijaan jo selvillä. Volkswagen vahvisti nimittäin, että ID.5 GTX saa ID.4 GTX:n tavoin kaksi sähkömoottoria ja niiden myötä toteutetun nelivedon. Teholukemaa ei ole vielä kerrottu, mutta se lienee samat 300 hevosvoimaa kuin ID.4:n tehoversiossa. ID.3:n pohjalta tehtyyn ID.X-nimiseen yksittäiskappaleen saksalaiset loihtivat yli 330 heppaa, joten tällainenkin mahdollisuus on olemassa ainakin tekniikan osalta.

Suosittelemme

ID.5 GTX pystyy ottamaan muiden ID-mallien tavoin vastaan etäpäivityksiä, ja autoon tulee myös ns. Car2X-teknologiaa. Sen avulla kuskille pystytään kertomaan esimerkiksi, kuinka pitkään punaisissa valoissa pitää vielä seistä. Myös edessä olevista tietöistä ja muista esteistä pystytään varoittamaan jo etukäteen. GTX:n ohella ID.5:stä tulee tarjolle myös pienempitehoinen perusmalli, jonka akun kapasiteetti on todennäköisesti 58 kWh. GTX:n vastaava lukema lienee puolestaan 77 kWh ID.4 GTX:n malliin.

VW:n sähköautojen GTX-sporttibrändin toiseksi jäseneksi asemoitava ID.5 GTX tulee myyntiin ensi vuonna, eli myös aivan lopullinen tuotantoversio nähtäneen jo lähikuukausina. Lisää sähköautoja kaivataan, koska niiden pitäisi muodostaa jo 70 prosenttia Volkswagenin Euroopan myynnistä vuoteen 2030 mennessä. Täysi hiilineutraalius on puolestaan tavoitteena vuoteen 2050 mennessä.

LähdeCarscoops

Lue lisää