Volkkarin tuorein sedan näyttää tältä – uuden Jetan kuvat vuosivat julkisuuteen

Ensimmäisen sukupolven VW Jetta esiteltiin Golfin sisarmalliksi jo 1970-luvun puolella. Kakkoskorinen Jetta jatkoi samalla kaavalla, mutta linjat muuttuivat kulmikkaammaksi kasarityyliin ja tavaratilasta tuli entistäkin suurempi möhkäle. 1990-luvulla Volkswagen luopui Euroopassa Jetta-mallinimestä, ja seuraavia sukupolvia kutsuttiin vanhalla mantereella Ventoksi sekä Boraksi. Jenkeissä kompaktiluokan porrasperä on sen sijaan saanut pysyä Jettana koko elinkaarensa ajan, ja Euroopassakin palattiin vanhaan mallinimeen vuonna 2005.

Viitoskoppainen Jetta oli viimeinen, jossa sukulaisuus Golfiin näkyi selvästi mm. keulan peltiosissa. Kuutoskorisessa sedanissa siirryttiin omaleimaisempaan ilmeeseen, mutta tekniikka oli edelleen läheistä sukua kompaktiluokan kestosuosikille. Jetan kuudetta sukupolvea on valmistettu vuodesta 2010 lähtien, ja se on ollut edelleen tarjolla myös Euroopassa. Auto on kuitenkin valmistettu Meksikossa ja USA:ssa, jossa päämarkkina-alueet sijaitsevat.

Jetan seitsemäs sukupolvi on aivan nurkan takana, ja Volkkari on jo julkaissut autosta virallisia tiiseripiirroksia. Nettiin on myös vuotanut valokuvia VW:n uudesta sedanista, jonka identiteetistä ei ollut alun perin täyttä varmuutta. Se selvisi kuitenkin, kun tulevan Jetan tiiseripiirroksia verrattiin valokuviin. Kuvissa esiintyvä valkoinen porrasperä on ilmiselvästi sama auto kuin piirrosten sininen sedan, joka on toki saatu vauhdikkaamman näköiseksi mainoskuvissa.

Osuutensa tähän vaikutelmaan on myös valkoisen auton varustelulla, joka näyttää edustavan todellista karvalakkitasoa. Tässä Jetassa on mm. mustat peltivanteet sekä maalaamattomat ovenkahvat, ja maskin kromikin loistaa poissaolollaan. Autosta on kuitenkin yritetty tehdä entistä dynaamisemman oloinen mm. korin terävien pokkausten, loivemman kattolinjan ja takaluukun kannen spoilerimaisen jättökulman avulla. Jetta on edelleen VW:n myydyin malli USA:ssa, joten uudistumiseen on panostettu kunnolla.

Suosittelemme

Myös ajettavuuden pitäisi olla kohentunut mm. seiskakoppaisesta Golfista tutun MQB-perusrakenteen ansiosta. Pellin alla ei nähdä enää dieseleitä, ja bensakonetarjontaan kuuluu mm. 150-heppainen 1,4-litrainen turbonelonen. Sen pariksi saa joko kuusipykäläisen manuaalin tai kahdeksanvaihteisen automaatin. Varusteherkkuihin lukeutuvat esimerkiksi kaupunkiliikenteen hätäjarrutustoiminto, aktiivinen vakionopeudensäädin, virtuaalinen mittaristo ja VW:n viimeisimmät tietoviihdejärjestelmät. Uusi Jetta tuodaan suuren yleisön silmien eteen tammikuisessa Detroitin autonäyttelyssä, joten viralliset kuvat julkaistaan pikapuoliin. Eurooppalaisille Jetta-kuskeille täytyy kuitenkin tuottaa pettymys, koska autoa ei laivata enää vanhalle mantereelle.

LähdeCarscoops

Lue lisää