Volkkarin sähköautovalikoima kasvaa – uusi ID.4 kurkottaa crossoverien luokkaan

Täysin uudelle MEB-perusrakenteelle tehty VW ID.3 on juuri saapunut myyntiin, ja se saa pian seuraa pykälää isommasta ID.4:stä. Nyt esitelty uutuus on Volkswagenin ensimmäinen sähköinen maailmanauto.

ID.4 ei siis jää pikkuveljensä tavoin pelkästään Euroopan erikoisuudeksi, vaan se tulee tarjolle Atlantin toisella puolellakin. 4,58 metrin pituinen sähkö-crossover osuu mittojensa puolesta melko tarkalleen Tiguanin ja seitsemänpaikkaisen Tiguan Allspacen väliin. Korkeutta uutuudelle on siunaantunut 1,6 metriä, kun taas leveydeksi ilman sivupeilejä kerrotaan reilut 1,8 metriä. Vaikka ID.4 on 12 senttiä Tiguan Allspacea lyhyempi, sähköauton 2,77 metrin akseliväli on lähes samaa luokkaa kuin isommassa Tiguanissa.

-- MAINOS --

Alusta alkaen sähköautokäyttöön suunniteltu perusrakenne mahdollistaa lyhyet korinylitykset ja tehokkaan tilankäytön, minkä pitäisi näkyä erityisesti takapenkkiläisten kohdalla. Ulkomuodoltaan uutuuden tunnistaa ID.3:n lähisukulaiseksi, mutta liikaa futuristista kikkailua on vältetty. Pehmeänpyöreiden linjojen pitää houkutella ostajia globaalisti, joten turhia riskejä ei ole haluttu ottaa. Tavoitteena on ollut myös hyvä aerodynamiikka, ja ilmanvastuksen cw-arvoksi kerrotaan 0,28.

ID.4:ää saa myöhemmin eri tehoisilla akuilla ja moottoreilla, mutta ainakin Saksassa myynti starttaa kahden erikoismallin voimin. ID.4 1st – ja ID.4 1st Max -nimisten versioiden voimanlähdetekniikka on identtistä, mutta varustelussa on eroja. Autojen etenemisestä vastaa 150 kilowatin ja 310 newtonmetrin lukemat tuottava sähkömoottori, jonka voima ohjataan pelkästään takapyörille. Akun nettokapasiteetti on puolestaan 77 kWh. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 8,5 sekuntia, kun taas huippunopeus on rajoitettu 160 km/h:n arvoon. Toimintasäde on puolestaan 520 km.

-- MAINOS --




ID.4 1st Maxissa on vakiona 3D-tyyliset ledivalot niin edessä kuin takanakin, ja panoraamakatto lisää sisätilojen väljyyden tuntua. Keskikonsoli on varattu säilytyslokeroille ja isoille mukitelineille, joten pikkutavaroitakin on ajateltu. Täysdigitaalista mittaristoa täydentävä tietoviihdejärjestelmän ruutu on ID.4 1st Maxissa 12-tuumainen ja ID.4 1st -mallissa kymmentuumainen. Mekaanisia kytkimiä ei ohjaamossa juuri enää ole, vaan lähes kaikkea ohjataan joko kosketuksen tai puheen avulla.

-- MAINOS --

Ajoavustintarjonta on jo ID.4 1st:ssä varsin kattavaa, ja 1st Max tuo vielä mukanaan mm. automaattisen kaistallapitoavustimen. Lisäksi paremmassa mallissa on mukautuvilla iskunvaimentimilla varustettu alusta sekä muuttuvavälityksinen ohjaus. Pikalatauksen tehoksi kerrotaan parhaimmillaan 125 kilowattia, kun taas kotilataukseen tarkoitettu wallbox yltää maksimissaan 11 kW:n lataustehoon. ID.4 nähdään Suomessakin viimeistään ensi vuoden alussa, ja hinnatkin ovat jo tiedossa. 1st Edition -versiosta pitää pulittaa sähköauton ostotuen vähentämisen jälkeen vajaat 47 000 euroa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.