Täysin uudelle MEB-perusrakenteelle tehty VW ID.3 on juuri saapunut myyntiin, ja se saa pian seuraa pykälää isommasta ID.4:stä. Nyt esitelty uutuus on Volkswagenin ensimmäinen sähköinen maailmanauto.
ID.4 ei siis jää pikkuveljensä tavoin pelkästään Euroopan erikoisuudeksi, vaan se tulee tarjolle Atlantin toisella puolellakin. 4,58 metrin pituinen sähkö-crossover osuu mittojensa puolesta melko tarkalleen Tiguanin ja seitsemänpaikkaisen Tiguan Allspacen väliin. Korkeutta uutuudelle on siunaantunut 1,6 metriä, kun taas leveydeksi ilman sivupeilejä kerrotaan reilut 1,8 metriä. Vaikka ID.4 on 12 senttiä Tiguan Allspacea lyhyempi, sähköauton 2,77 metrin akseliväli on lähes samaa luokkaa kuin isommassa Tiguanissa.
Alusta alkaen sähköautokäyttöön suunniteltu perusrakenne mahdollistaa lyhyet korinylitykset ja tehokkaan tilankäytön, minkä pitäisi näkyä erityisesti takapenkkiläisten kohdalla. Ulkomuodoltaan uutuuden tunnistaa ID.3:n lähisukulaiseksi, mutta liikaa futuristista kikkailua on vältetty. Pehmeänpyöreiden linjojen pitää houkutella ostajia globaalisti, joten turhia riskejä ei ole haluttu ottaa. Tavoitteena on ollut myös hyvä aerodynamiikka, ja ilmanvastuksen cw-arvoksi kerrotaan 0,28.
ID.4:ää saa myöhemmin eri tehoisilla akuilla ja moottoreilla, mutta ainakin Saksassa myynti starttaa kahden erikoismallin voimin. ID.4 1st – ja ID.4 1st Max -nimisten versioiden voimanlähdetekniikka on identtistä, mutta varustelussa on eroja. Autojen etenemisestä vastaa 150 kilowatin ja 310 newtonmetrin lukemat tuottava sähkömoottori, jonka voima ohjataan pelkästään takapyörille. Akun nettokapasiteetti on puolestaan 77 kWh. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 8,5 sekuntia, kun taas huippunopeus on rajoitettu 160 km/h:n arvoon. Toimintasäde on puolestaan 520 km.
Suosittelemme
ID.4 1st Maxissa on vakiona 3D-tyyliset ledivalot niin edessä kuin takanakin, ja panoraamakatto lisää sisätilojen väljyyden tuntua. Keskikonsoli on varattu säilytyslokeroille ja isoille mukitelineille, joten pikkutavaroitakin on ajateltu. Täysdigitaalista mittaristoa täydentävä tietoviihdejärjestelmän ruutu on ID.4 1st Maxissa 12-tuumainen ja ID.4 1st -mallissa kymmentuumainen. Mekaanisia kytkimiä ei ohjaamossa juuri enää ole, vaan lähes kaikkea ohjataan joko kosketuksen tai puheen avulla.
Ajoavustintarjonta on jo ID.4 1st:ssä varsin kattavaa, ja 1st Max tuo vielä mukanaan mm. automaattisen kaistallapitoavustimen. Lisäksi paremmassa mallissa on mukautuvilla iskunvaimentimilla varustettu alusta sekä muuttuvavälityksinen ohjaus. Pikalatauksen tehoksi kerrotaan parhaimmillaan 125 kilowattia, kun taas kotilataukseen tarkoitettu wallbox yltää maksimissaan 11 kW:n lataustehoon. ID.4 nähdään Suomessakin viimeistään ensi vuoden alussa, ja hinnatkin ovat jo tiedossa. 1st Edition -versiosta pitää pulittaa sähköauton ostotuen vähentämisen jälkeen vajaat 47 000 euroa.