Volkkari väläyttelee taas kerran hippibussin paluuta – I.D.-niminen konsepti esitellään tammikuussa Detroitissa

Volkswagenilla on ollut viimeisten 15 vuoden aikana paha tapa esitellä erilaisia retrohenkisiä konsepteja legendaarisen hippibussinsa uudelleentulkinnoista, mutta yksikään niistä ei ole tullut vielä tuotantoon. Viimeksi VW oli tällä asialla tämän vuoden alussa, kun se paljasti vanhasta bussista innoituksensa saaneen BUDD-e-tutkielman Las Vegasin CES-elektroniikkamessuilla.

BUDD-e oli päästöskandaalisotkujen vuoksi täysin sähköinen, ja Volkkari jatkoi sähkölinjalla myös syksyisessä Pariisin autonäyttelyssä. Siellä esiteltiin puolestaan tulevaa Golfin kokoista sähkömenopeliä enteilevä konseptiauto, joka oli ristitty I.D:ksi. Se on oikeasti tulossa tuotantoon muutaman vuoden päästä, ja I.D-sarja saa nyt jatkoa muutaman viikon päästä ovensa avaavassa Detroitin autonäyttelyssä.

VW:n julkaisemista tiiserikuvista käy ilmi, että Amerikan autometropolissa nähtävä toinen I.D. on jälleen kerran hippibussin uudelleentulkinta. Tällä kertaa mukana näyttäisi olevan enemmän retroelementtejä kuin BUDD-e:ssa, ja esimerkiksi etuovien karmit tuuletusikkunoineen sekä junakeuladesign kaksivärimaalauksineen ovat aivan suoria viittauksia tarunhohtoiseen esikuvaan.

Tekniikka on sen sijaan tätä päivää, ja konseptia vauhdittaa kaksi sähkömoottoria. Yksi niistä on sijoitettu etuakselille ja toinen takapyörille, joten tutkielma on nelivetoinen. Volkswagen mainostaa autoa suorastaan vallankumoukselliseksi, mikä tarkoittaa pitkää sähköistä toimintasädettä ja kykyä täysin autonomiseen ajamiseen. Sen mahdollistavat lukuisat laserskannerit, kamerat sekä ultraääni- ja tutkasensorit, jotka analysoivat jatkuvasti konseptin ympäristöä.

Suosittelemme

Auto siirtyy täysin autonomiseen tilaan ratissa olevaa VW:n logoa painamalla. Tällöin ohjauspyörä katoaa sähköisesti kojelaudan sisään ja matkustajille vapautuu lisää tilaa. Tutkielman sähköinen toimintasäde on ilmeisesti 500 kilometrin luokkaa, ja noin 4,9 metrin pituus mahdollistaa tilat seitsemälle hengelle. Etuovet ovat perinteistä mallia vanhan bussin tyyliin, ja taakse kuljetaan liukuovesta retrohengessä. Takaluukun kansi aukeaa puolestaan automaattisesti, ja ruuman vetoisuuden pitäisi kuulemma olla enemmän kuin riittävä.

Tiedämme autosta enemmän Detroitin näyttelyn avauduttua, mutta sen tuotantoon tulosta liikkuu jo nyt vahvoja huhuja. Toivottavasti pitkä odotus palkitaan vihdoinkin, koska olemme jo kyllästyneet pelkiksi konseptiautoiksi jääneisiin retrohippibusseihin.

Lue lisää