Voiko tämä olla totta – seuraava BMW M3 saattaa saada todella erikoisen naamailmeen

BMW:n malliston tukipilareihin jo kohta 45 vuoden ajan kuulunut 3-sarja siirtyi tänä keväänä seitsemänteen sukupolveensa, joka tunnetaan G20-koodinimellä. Mallisarjan perinteisesti kruunaavaa M3:a ei ole sen sijaan vielä esitelty uusimman Kolmosen pohjalta, mutta sporttimallin naamioituja testiprotoja on bongattu kiertämässä ahkerasti mm. Nürburgringin Nordschleifella. Testiautojen naamiointi on keventynyt jo sen verran, että uuden M3:n muotoilusta pystytään esittämään varsin pitkälle meneviä arvailuja.

Protojen etupuskurin naamiointien takaa näyttäisi pilkottavan maski, joka ulottuu lähes etupuskurin alareunaan esimerkiksi Audin käyttämän single frame -maskin tavoin. Lisäksi BMW:n munuaismaskin perinteinen pystysuora rivoitus on käännetty vaakasuoraan ilmeisesti liiallisen korkeuden häivyttämiseksi. M3:n uusi radikaali maski on jaettu ylä- ja alareunastaan kahtia perinteisen munuaisvaikutelman luomiseksi, mutta lopputulos jakaa varmasti mielipiteitä.


Aivan ennennäkemätöntä tämä ei ole kuitenkaan ole, koska vastaava ratkaisu nähtiin baijerilaisten pari vuotta sitten esittelemässä i Vision Dynamics -konseptiautossa. Tulevaa i4-sähköautoa enteilevässä tutkielmassa maski vaikutti kuitenkin vähemmän radikaalilta, koska se oli korinvärinen ja myös keskelle maskia sijoitettu eturekisteri loisti poissaolollaan.

Muuten uusi M3 tehdään tutulla M-reseptillä, eli etupuskurin reunoja koristavat massiiviset ilmanottoaukot ja lokasuojat on pullistettu reilusti ulospäin. Takapään aggressiivisuus viimeistellään M-divisioonan tavaramerkkeihin kuuluvalla neljällä putkenpäällä ja niitä reunustavalla diffuusorilla. Pellin alla murisee edelleen tuplaturbokuutonen, jonka teholukema lienee perusversiossakin jo noin 480 heppaa.





Tämän sukupolven suurena uudistuksena radikaalin naamailmeen lisäksi palvelee M5-isoveljestä tuttu neliveto, jonka saa M3:een ainakin lisävarusteena. Sama tekniikka ja nokka nähdään myös kaksiovisessa M4 Coupéssa ja perinteiseen kangaskattoon palaavassa avomallissa. Sekä uusi M3 että M4 esitellään ilmeisesti vasta ensi kesänä, mutta joissakin huhuissa M3:n ensi-iltaa on veikkailtu jo syyskuussa ovensa avaavaan Frankfurtin autonäyttelyyn.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...