Voiko tämä olla totta – seuraava BMW M3 saattaa saada todella erikoisen naamailmeen

BMW:n malliston tukipilareihin jo kohta 45 vuoden ajan kuulunut 3-sarja siirtyi tänä keväänä seitsemänteen sukupolveensa, joka tunnetaan G20-koodinimellä. Mallisarjan perinteisesti kruunaavaa M3:a ei ole sen sijaan vielä esitelty uusimman Kolmosen pohjalta, mutta sporttimallin naamioituja testiprotoja on bongattu kiertämässä ahkerasti mm. Nürburgringin Nordschleifella. Testiautojen naamiointi on keventynyt jo sen verran, että uuden M3:n muotoilusta pystytään esittämään varsin pitkälle meneviä arvailuja.

Protojen etupuskurin naamiointien takaa näyttäisi pilkottavan maski, joka ulottuu lähes etupuskurin alareunaan esimerkiksi Audin käyttämän single frame -maskin tavoin. Lisäksi BMW:n munuaismaskin perinteinen pystysuora rivoitus on käännetty vaakasuoraan ilmeisesti liiallisen korkeuden häivyttämiseksi. M3:n uusi radikaali maski on jaettu ylä- ja alareunastaan kahtia perinteisen munuaisvaikutelman luomiseksi, mutta lopputulos jakaa varmasti mielipiteitä.


Aivan ennennäkemätöntä tämä ei ole kuitenkaan ole, koska vastaava ratkaisu nähtiin baijerilaisten pari vuotta sitten esittelemässä i Vision Dynamics -konseptiautossa. Tulevaa i4-sähköautoa enteilevässä tutkielmassa maski vaikutti kuitenkin vähemmän radikaalilta, koska se oli korinvärinen ja myös keskelle maskia sijoitettu eturekisteri loisti poissaolollaan.

Muuten uusi M3 tehdään tutulla M-reseptillä, eli etupuskurin reunoja koristavat massiiviset ilmanottoaukot ja lokasuojat on pullistettu reilusti ulospäin. Takapään aggressiivisuus viimeistellään M-divisioonan tavaramerkkeihin kuuluvalla neljällä putkenpäällä ja niitä reunustavalla diffuusorilla. Pellin alla murisee edelleen tuplaturbokuutonen, jonka teholukema lienee perusversiossakin jo noin 480 heppaa.





Tämän sukupolven suurena uudistuksena radikaalin naamailmeen lisäksi palvelee M5-isoveljestä tuttu neliveto, jonka saa M3:een ainakin lisävarusteena. Sama tekniikka ja nokka nähdään myös kaksiovisessa M4 Coupéssa ja perinteiseen kangaskattoon palaavassa avomallissa. Sekä uusi M3 että M4 esitellään ilmeisesti vasta ensi kesänä, mutta joissakin huhuissa M3:n ensi-iltaa on veikkailtu jo syyskuussa ovensa avaavaan Frankfurtin autonäyttelyyn.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...