Fordin legendaarinen poniauto Mustang on yksi suurista jenkki-ikoneista, mutta vanhalla mantereella sitä myytiin vain alkuvuosinaan Fordin virallisten jälleenmyyjien kautta. Tilanne muuttui kuitenkin nykyisen Mustangin kohdalla, joka kehitettiin alusta alkaen globaaliksi malliksi. Retromuotoja ja modernia henkeä hienosti yhdistelevä jenkkimuskeli on kuulunut viime vuosina myös monissa Euroopan maissa myydyimpien sporttien joukkoon, mikä kertoo onnistuneesta kokonaisuudesta.
Nettiin on putkahdellut jo jonkin aikaa salavalokuvia nyky Mustangin facelift-version naamioiduista prototyypeistä, ja nyt autosta vuosi julkisuuteen mainosvideo, jossa se nähdään ilman rihman kiertämää. Videolla esiintyy mallivuoden 2018 Mustang GT 5.0, jossa on lisävarusteisiin kuuluva Performance Package.
Keltainen Mustang näyttää ensi vilkaisulla pitkälti nykymallin kaltaiselta, mutta tarkemmin tutkimalla erojakin alkaa löytyä. Konepellissä on entistä erottuvampi kyömymuoto, mikä tekee nokasta alaspäin valuvan oloisen. Lisäksi etuvalojen vihainen katse on vaihtunut vähän hämmentyneeseen ilmeeseen, joka johtuu etuvalojen viistetyistä sivureunoista ja valojen alareunoihin ilmestyneestä taitteesta.
Suosittelemme
Maski on onneksi paljolti entisellään, mutta puskurin alareunan terävät linjat eivät oikein sovi yhteen muun muotoilun kanssa, joka on varsin sulavaa. Ford on ehkä hakenut tällä tempulla mielleyhtymiä GT-superautoonsa, mutta kokonaisuus ontuu pahasti. Lisäksi puskurin ledinauhat oli ennen integroitu ilmanottoaukkojen yläreunoihin, mutta nyt ne pönöttävät vähän orvon näköisinä keskellä puskuria.
Kylkilinjassa ei näytä olevan juuri mitään muutoksia, ja takavaloistakin löytyy tuttua Mustang-henkeä niiden kolmiosaisen designin myötä. Takarekisterin syvennyksen ja diffuusorin muodoissakin näyttää olevan pieniä eroja entiseen, mutta tyyli on silti tallella. Takaluukun kannen päälle ilmestyneestä spoilerista voidaan sen sijaan olla montaa mieltä, mutta toisaalta Shelbyn tykkiversioissa on nähty hieman vastaavanlaisia ratkaisuja.
Sisustasta ei ole saatavilla vielä yhtään kuvaa, mutta sielläkin on odotettavissa pieniä muutoksia. Lisäksi jenkkimarkkinoilla tarjolla oleva 3,7-litrainen vapari-V6 saattaa poistua valikoimasta, jolloin 2,3-litrainen turbonelonen toimisi aloitusmallina Atlantin toisellakin puolella. Mustangiin tulee huhujen mukaan myös peräti kymmenvaihteinen automaatti, joka on kehitetty yhteisstyössä GM:n kanssa. Tämän faceliftin paras uutinen lienee se, että poniauton pellin alle saa jatkossakin viisilitraisen perinneveekasin kaikista ekopaineista huolimatta.