Lahden Urheilu- ja messukeskuksen hulinassa viime viikonloppuna vilkkui myös sininen majakka aidon poliisimallin ”Pyhimys-Volvon” katolla.
Kuvien valkoisella Volvo 1800S:llä ei tällä kertaa ole kurvaillut Sir Roger Moore, alias Pyhimys, vaan Suomen Sisäasiainministeriön alaisuudessa toiminut Liikkuva Poliisi. Tällä uniikilla Volvolla on siis otettu kiinni rikollisia kiinni sireenit ulvoen, ja hälytysvilkku katolla pyörien!
Vuonna 1966 liikenneonnettomuuksissa menehtyi yli tuhat ihmistä, mikä oli melkoinen määrä piskuisessa Suomenmaassamme. Jotain oli tehtävä asialle, ja tuon ajan kaikkien tuntema julkisuuden henkilö Niilo Tarvajärvi päätti lähteä vetämään jo seuraavana vuonna kampanjaa tilanteen muuttamiseksi. Hyvien asioiden puolesta ennenkin puhuneena Tarvajärvi sai ihmiset ostamaan markalla ns. hamsteritarroja, joista saaduilla tuotoilla oli tarkoitus hankkia Liikkuvalle poliisille tämän kipeästi tarvitsemia ajoneuvoja.
Keräys osoittautui menestykseksi, ja saaduilla rahoilla hankittiin peräti 51 uudenkarheaa valkoista poliisiautoa kaaharien kuriin saamiseksi. Lisäksi öljy-yhtiö Shell osallistui kampanjaan lahjoittamalla viisi, Helsingin Urheiluautolijat ry yhden ja Volvo-auto vielä yhden bonusauton, joka sattuu olemaan valokuvaajan Lahdessa juuri bongaama yksilö.
Uututtaan kiillellyt Pearl White -helmenvalkoinen Volvo 1800S kirjattiin 18. toukokuuta 1967 Liikkuvan poliisin palvelukseen, ja paria päivää myöhemmin auto saapuikin Volvon tehtaalta Ruotsin Göteborgista Hangon satamaan. Kesäkuun koittaessa Oy Volvo-auto Ab:n toimitusjohtaja Lars Ljungberg luovutti auton ylpeänä ylipoliisipäällikkö Fjalar Jarvalle. Volvon asemapaikaksi valittiin pian Tampere, ja auto saa mustapohjaisen rekisteritunnuksen BNK-90. Auton nimikkokuljettajaksi valikoitui ylikonstaapeli Pekka Matinkari, joka on varmasti ollut onnesta soikeana uudesta virka-autostaan, sillä olihan keräyksen tuotoilla ostettu poliisille myös mm. itäystävän Mosse-henkilöautoja.
Volvon mittariin kertyi jo kolmessa vuodessa sen verran kilometrejä, että vuonna 1970 Volvo sai nokalleen uuden vaihtomoottorin. Seuraavana vuonna auton aktiivipalvelus kuitenkin jo päättyi neljän vuoden iässä. Paria vuotta myöhemmin 1973 Volvon kohtaloksi muodostui Poliisivarikon huutokauppa, jossa auto sai 13 600 markan voittavalla huudolla uudeksi omistajakseen Hämeenlinnan opettajaopiston ammattikoulun, jonka käyttöön se oli tarkoitus saattaa uudella rekisterikilvellä 497-H. Opiston ajossa autosta pidettiin hyvää huolta, josta on näiltä ajoilta vieläkin todisteena kattava ajopäiväkirja. Lisäksi autolle tehtiin moottori-ja vaihdelaatikkoremontti.
Suosittelemme
Auton mielenkiintoinen historia on varmasti ollut jo aikanaan vaikuttimena, sillä poliisi-Volvon tarina jatkui vuonna 1981, jolloin opisto lahjoitti auton Suomen automuseosäätiölle. Volvo pääsi näin viettämään leppoisia eläkepäiviä näyttelyautona aina museotoiminnan loppumisvuoteen 1991 saakka. Tämän jälkeen Volvo vaihtoi jälleen kotiaan, ja oli vuoteen 1994 saakka lainassa Espoon automuseossa. Samana vuonna museosäätiö päätti myydä auton Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton Helsingin kerhon pitkäaikaiselle puheenjohtajalle Kai Rainesalolle Kauniaisiin. Ehtona kuitenkin oli, että auto kunnostetaan, ja siitä pidetään jatkossakin hyvää huolta.
Volvon luvattu entisöinti eteni siihen malliin, että auto museorekisteröitiin 28-vuoden iässä vuonna 1995 rekisteritunnuksella MRO-22. Auto myös päätettiin asettaa jälleen koko kansan nähtäville Suomen Auto- ja Moottoriurheilumuseoon Helsingin Töölöön. Kaksi vuotta myöhemmin Volvo sai jälleen rekisterikilvikseen alkuperäisen BNK-90 -tunnuksen, joka löytyy autosta tänäkin päivänä.
Vuonna 2019 auto siirtyi sen nykyiselle omistajalleen Pekka Kouhialle, joka suoritti autolle täydellisen entisöinnin alusta loppuun saakka. Tämän aikana Volvon 115 heppainen B18B- nelisylinterinen rivimoottori, sekä M41-koodia kantava manuaalivaihteisto käytiin myös huolellisesti läpi. Restauroinnin aikana auton historian tuntien Kouhia koitti oikeaoppisesti säilyttää mahdollisimman paljon sen alkuperäistä osaa. Tästä osoituksena ovat esimerkiksi harmaat lattiamatot ja musta verhoilu, josta suurin osa on edelleen samaa, kuin Liikkuvan Poliisin aikaan.
Volvon onnellinen omistaja Kouhia kertoo, että autolle on tehty Classic Datan toimesta kuntotarkastus syyskuussa 2022, jossa sille on todettu kuntoluokaksi kansainvälisestikin harvinainen -1. Saavutus ei ole aivan vähäpätöinen, sillä Classic Data on Euroopan vanhin, suurin ja tunnetuin asiantuntija-organisaatio, joka tekee harrasteajoneuvojen kuntotarkastuksia, määrittelee ajoneuvoille ajanmukaisen markkina-arvon ja kirjoittaa siitä kansainvälisesti pätevän sertifikaatin.