Virityspaja Brabus esitteli kunnon katumaasturin – tuunatussa Mersu GLS 63:ssa on 850 heppaa ja 1450 newtonin vääntö!

Mersun iso katumaasturi GL sai jokin aikaa sitten faceliftin, jonka yhteydessä auto nimettiin uudelleen GLS:ksi. Nimellä halutaan korostaa SUV:n statusta, jota voi nyt verrata jopa S-luokan limusiiniin. Mersun tehdasvirittäjä AMG on jo esitellyt autosta GLS 63 -versionsa, jonka tupla-ahdetusta veekasista irtoaa 585 heppaa ja 760 newtonin huippuvääntö.

Näissäkin luvuissa on kuitenkin vielä parantamisen varaa, ja niinpä toinen tunnettu Mersu-virittäjä, eli saksalainen Brabus on ottanut auton käsittelyynsä. GLS 63 AMG on muuttunut tehokuurin myötä Brabus 850 XL:ksi, ja mallimerkintä kertoo samalla myös teholukeman. Tuplaturbo-V8 luovuttaa siis peräti 850 hevosvoimaa, ja vääntö on lähes käsittämättömältä kuulostavat 1450 newtonia. Tämä on saatu aikaa suurentamalla padan iskutilavuus 5,5 litrasta tasan kuuteen litraan, ja lisäksi turbojakin on viilattu.

-- MAINOS --

brabus_4

Vääntölukema on siis kasvanut peräti 690 newtonilla, mikä taitaa olla eräänlainen maailmanennätys lajissaan. Jopa isoimmilla viritetyillä turbodieseleillä on vaikeuksia päästä vastaavaan lukemaan, eli Brabukselle täytyy nostaa hattua. 2,6 tonnin painoisen katumaasturin kiihtyvyyslukema nollasta sataan on kohentunut virityksen myötä 4,2 sekuntiin, kun vakio-AMG suoriutuu siitä 4,9 sekunnissa. Huippunopeuskin on noussut tasan 300 km/h:n arvoon 285 km/h:sta, mutta huippuja joudutaan edelleen rajoittamaan elektronisesti renkaiden kestävyyden takaamiseksi.

brabus_3

-- MAINOS --




Brabus ei ole peukaloinut pelkästään GLS:n moottoria, vaan myös ulkokuorta on viilattu sporttisemmaksi. Puskureihin on tuotu hiilikuitukoristeita, ja etupuskurin alle on suunniteltu lisälippa. Takadiffuusorikin on vakiomallia komeampi, ja putkistosta pitäisi irrota vakio-AMG:tä komeammat jytinät. Lisäksi auton ilmajousituksen saa säädettyä 30 milliä matalammalle, ja Brabuksen omat vanteet ovat peräti 23-tuumaiset.

brabus_2

-- MAINOS --

Sisätiloihin on tarjolla lähes loputon määrä eri materiaaleja, ja ostajat voivat valita esimerkiksi eri puulajien, hiilikuidun tai alumiinin väliltä. Luonnollisesti myös nahka on Brabuksen omaa tuotantoa. Pressikuvissa esiintyvä yksilö on tehty anonyyminä pysyttelevän asiakkaan tilauksesta, emmekä edes uskalla arvailla sen hintaa.

brabus_5

 

LähdeBrabus
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.