Virityspaja Brabus esitteli kunnon katumaasturin – tuunatussa Mersu GLS 63:ssa on 850 heppaa ja 1450 newtonin vääntö!

Mersun iso katumaasturi GL sai jokin aikaa sitten faceliftin, jonka yhteydessä auto nimettiin uudelleen GLS:ksi. Nimellä halutaan korostaa SUV:n statusta, jota voi nyt verrata jopa S-luokan limusiiniin. Mersun tehdasvirittäjä AMG on jo esitellyt autosta GLS 63 -versionsa, jonka tupla-ahdetusta veekasista irtoaa 585 heppaa ja 760 newtonin huippuvääntö.

Näissäkin luvuissa on kuitenkin vielä parantamisen varaa, ja niinpä toinen tunnettu Mersu-virittäjä, eli saksalainen Brabus on ottanut auton käsittelyynsä. GLS 63 AMG on muuttunut tehokuurin myötä Brabus 850 XL:ksi, ja mallimerkintä kertoo samalla myös teholukeman. Tuplaturbo-V8 luovuttaa siis peräti 850 hevosvoimaa, ja vääntö on lähes käsittämättömältä kuulostavat 1450 newtonia. Tämä on saatu aikaa suurentamalla padan iskutilavuus 5,5 litrasta tasan kuuteen litraan, ja lisäksi turbojakin on viilattu.

brabus_4

Vääntölukema on siis kasvanut peräti 690 newtonilla, mikä taitaa olla eräänlainen maailmanennätys lajissaan. Jopa isoimmilla viritetyillä turbodieseleillä on vaikeuksia päästä vastaavaan lukemaan, eli Brabukselle täytyy nostaa hattua. 2,6 tonnin painoisen katumaasturin kiihtyvyyslukema nollasta sataan on kohentunut virityksen myötä 4,2 sekuntiin, kun vakio-AMG suoriutuu siitä 4,9 sekunnissa. Huippunopeuskin on noussut tasan 300 km/h:n arvoon 285 km/h:sta, mutta huippuja joudutaan edelleen rajoittamaan elektronisesti renkaiden kestävyyden takaamiseksi.

brabus_3

Brabus ei ole peukaloinut pelkästään GLS:n moottoria, vaan myös ulkokuorta on viilattu sporttisemmaksi. Puskureihin on tuotu hiilikuitukoristeita, ja etupuskurin alle on suunniteltu lisälippa. Takadiffuusorikin on vakiomallia komeampi, ja putkistosta pitäisi irrota vakio-AMG:tä komeammat jytinät. Lisäksi auton ilmajousituksen saa säädettyä 30 milliä matalammalle, ja Brabuksen omat vanteet ovat peräti 23-tuumaiset.

brabus_2

Sisätiloihin on tarjolla lähes loputon määrä eri materiaaleja, ja ostajat voivat valita esimerkiksi eri puulajien, hiilikuidun tai alumiinin väliltä. Luonnollisesti myös nahka on Brabuksen omaa tuotantoa. Pressikuvissa esiintyvä yksilö on tehty anonyyminä pysyttelevän asiakkaan tilauksesta, emmekä edes uskalla arvailla sen hintaa.

brabus_5

 

LähdeBrabus
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...