Virityspaja Brabus esitteli kunnon katumaasturin – tuunatussa Mersu GLS 63:ssa on 850 heppaa ja 1450 newtonin vääntö!

Mersun iso katumaasturi GL sai jokin aikaa sitten faceliftin, jonka yhteydessä auto nimettiin uudelleen GLS:ksi. Nimellä halutaan korostaa SUV:n statusta, jota voi nyt verrata jopa S-luokan limusiiniin. Mersun tehdasvirittäjä AMG on jo esitellyt autosta GLS 63 -versionsa, jonka tupla-ahdetusta veekasista irtoaa 585 heppaa ja 760 newtonin huippuvääntö.

Näissäkin luvuissa on kuitenkin vielä parantamisen varaa, ja niinpä toinen tunnettu Mersu-virittäjä, eli saksalainen Brabus on ottanut auton käsittelyynsä. GLS 63 AMG on muuttunut tehokuurin myötä Brabus 850 XL:ksi, ja mallimerkintä kertoo samalla myös teholukeman. Tuplaturbo-V8 luovuttaa siis peräti 850 hevosvoimaa, ja vääntö on lähes käsittämättömältä kuulostavat 1450 newtonia. Tämä on saatu aikaa suurentamalla padan iskutilavuus 5,5 litrasta tasan kuuteen litraan, ja lisäksi turbojakin on viilattu.

brabus_4

Vääntölukema on siis kasvanut peräti 690 newtonilla, mikä taitaa olla eräänlainen maailmanennätys lajissaan. Jopa isoimmilla viritetyillä turbodieseleillä on vaikeuksia päästä vastaavaan lukemaan, eli Brabukselle täytyy nostaa hattua. 2,6 tonnin painoisen katumaasturin kiihtyvyyslukema nollasta sataan on kohentunut virityksen myötä 4,2 sekuntiin, kun vakio-AMG suoriutuu siitä 4,9 sekunnissa. Huippunopeuskin on noussut tasan 300 km/h:n arvoon 285 km/h:sta, mutta huippuja joudutaan edelleen rajoittamaan elektronisesti renkaiden kestävyyden takaamiseksi.

brabus_3

Brabus ei ole peukaloinut pelkästään GLS:n moottoria, vaan myös ulkokuorta on viilattu sporttisemmaksi. Puskureihin on tuotu hiilikuitukoristeita, ja etupuskurin alle on suunniteltu lisälippa. Takadiffuusorikin on vakiomallia komeampi, ja putkistosta pitäisi irrota vakio-AMG:tä komeammat jytinät. Lisäksi auton ilmajousituksen saa säädettyä 30 milliä matalammalle, ja Brabuksen omat vanteet ovat peräti 23-tuumaiset.

Suosittelemme

brabus_2

Sisätiloihin on tarjolla lähes loputon määrä eri materiaaleja, ja ostajat voivat valita esimerkiksi eri puulajien, hiilikuidun tai alumiinin väliltä. Luonnollisesti myös nahka on Brabuksen omaa tuotantoa. Pressikuvissa esiintyvä yksilö on tehty anonyyminä pysyttelevän asiakkaan tilauksesta, emmekä edes uskalla arvailla sen hintaa.

brabus_5

 

LähdeBrabus

Lue lisää