Virheetön youngtimer tarjolla – 28 000 kilometriä ajetun ensimmäisen sukupolven Audi TT:n saisi alle 18 000 eurolla

Yksi 1990-luvun ehdottomia design-helmiä oli ensimmäisen sukupolven Audi TT. Auto aloitti taipaleensa vuonna 1995 esiteltynä Coupé-konseptina, ja vuotta myöhemmin perässä seurasi avokattoinen Roadster-tutkielma. Ne olivat hyvin rohkeasti muotoiltuja sportteja, joiden linjat seurasivat tiukasti minimalistista Bauhaus-tyyliä. Niinpä monen leuat taisivat loksahtaa auki, kun Audi toi TT:n tuotantoon lähes sellaisenaan syksyllä 1998.

Neloskorin VW Golfin pohjalle tehty TT haastoi maanmiehistään mm. Porsche Boxsterin, Mercedes SLK:n ja BMW Z3:n. Myynnin aloitus sujui lupaavasti, mutta pian alkoi kantautua huolestuttavia uutisia TT:n epävakaista ajo-ominaisuuksista suurilla nopeuksilla. Asia korjattiin takaluukun päälle lisätyllä spoilerilipalla, joka ei oikein istunut muuten niin puhdaslinjaiseen autoon. Tätä nykyä TT on edennyt kolmanteen sukupolveensa, jonka kohdalla puhdaslinjaisuus alkaa olla jo menneen talven lumia. Sama koskee valitettavasti koko TT:tä, koska kompakti coupé ja avo väistyvät lähivuosina jonkinlaisen sähköisen crossoverin tieltä.

-- MAINOS --

Ensimmäisen polven TT:t alkavat tätä nykyä olla jo youngtimer-iässä, joten pikkusportista olisi harrasteautoksikin. Erikuntoisia TT:itä on riittämiin tarjolla Suomen markkinoillakin, mutta hollantilaisessa autoliikkeessä olisi todellinen helmi myynnissä. Kyseinen auto on hopeanvärinen TT Coupé 1.8 T quattro, ja se on ollut vain yhdellä omistajalla. Hän ei ole Audiaan paljon käyttänyt, koska TT:n mittarissa komeilee vain 28 176 kilometrin ajomäärä.

Auton kunto on mittarilukeman mukainen, ja TT:n mukana tulevat täydellisen huoltokirjan ja laskupinkan ohella kaikki katsastustodistukset, alkuperäinen käyttöohjekirja ja esite sekä neljä originaalia avainta. Vuoden 2000 TT oli ensirekisteröintihetkellään malliston huippuversio, jonka 1,8-litraisesta turbonelosesta irtoaa 225 hevosvoiman huipputeho ja 280 newtonmetrin maksimivääntö. Myöhemmin ensimmäisen polven TT:n valikoima täydentyi vielä 250-heppaisella VR6-koneella varustetulla mallilla ja 240-hevosvoimaisella 1.8 T quattro Sport -erikoispainoksella.

-- MAINOS --




Tämäkään auto ei ole hidas edes nykypäivän standardeilla, koska TT kiihtyy Haldex-pohjaisen nelivedon avittamana vain 6,4 sekunnissa nollasta sataan. Vaihteistona palvelee kuusipykäläinen manuaali, ja huippunopeus kirjataan 243 km/h:n lukemaan. Aikansa huippumallina myös auton varustus on kattavaa tasoa. Herkkujen listalle kuuluvat mm. automaatti-ilmastointi, nahkaratti, Audi Concert -stereot, penkinlämmittimet edessä, sähköpeilit- ja lasit sekä ksenonvalot.

-- MAINOS --

TT:n hintalapussa lukee 17 750 euron summa, mikä ei kuulosta ollenkaan pahalta näin virheettömästä autosta. Ensimmäisen sukupolven TT on myös melko pomminvarma tulevaisuuden klassikko, joten tässä kunnossa olevan yksilön arvon ei ainakaan pitäisi laskea lähivuosina.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...