Ford Mustang on kuulunut automaailman suurimpiin ikoneihin jo vuodesta 1964 lähtien, ja villihepo sen kuin porskuttaa edelleen. Mustangin tehot ja tyyli ehtivät olla 1970- ja 1980-luvuilla moneen kertaan hukassa, mutta 2000-luvun puolella oikea sävel on jälleen löytynyt. Vuonna 2004 lanseerattu viides sukupolvi panosti 1960-luvun lopun tyyliseen retrohenkeen, kun taas nelisen vuotta markkinoilla ollut nykyversio muuttui Euroopassakin jälleen saatavilla olevaksi urheiluautoksi.
Nyky-Mustang on saanut jo yhden faceliftin, ja auto on käynyt mainosti kaupaksi myös Atlantin tällä puolella. Fordin villihepo on pitänyt välillä hallussaan esimerkiksi Saksan myydyimmän sporttimallin titteliä, mikä on melkoinen saavutus jenkkiautolta. USA:n kotimarkkinoilla valikoimaa on viime aikoina kasvatettu esimerkiksi Shelby GT500:lla, jonka ahdetusta veekasista irtoaa yli 700 hevosvoimaa. Muskeliautojen tehokuninkuudesta taisteleva Shelby on jäämässä nykyversion joutsenlauluksi, koska Mustangille suunnitellaan kattavaa päivitystä jo ensi vuodelle.
Samalla autosta piti lanseerata myös perinnetietoisten kammoksuma hybridiversio. Nyt Automobile-lehti tietää kuitenkin kertoa, että hybridiä saadaan odotella alkuvuoteen 2022 asti. Myös kokonaan uuden Mustangin tulo on viivästynyt, ja se on kuulemma vuorossa aikaisintaan vuonna 2026. S550-koodilla tunnettu nykyinen kuudennen sukupolven villihepo saattaa parhaimmassa tai pahimmassa tapauksessa pysyä tuotannossa jopa vuoteen 2028 saakka, mutta auto saa elinkaarensa aikana vielä uuden korin Mustangin pitämiseksi ajan tasalla.
Ford on hyödyntänyt tätä kaavaa aiemminkin. Vuonna 1979 markkinoille lanseerattu Fox-korinen Mustang nimittäin jatkoi elämäänsä vuoteen 2004 asti 1990-luvulla esitellyn täysin uuden korin alla. 2020-luvun loppupuolella myyntiin tulevasta kokonaan uudesta Mustangista on jo tiedossa koodinimi, joka on S650. Auto tehdään samalle perusrakenteelle Ford Explorerin ja Lincoln Aviatorin kaltaisten katumaasturien kanssa, mikä suurentanee myös Mustin ulkomittoja nykyiseen verrattuna.
Suosittelemme
Kuudennen sukupolven Mustangin elinkaaren jatkaminen ei ole mikään suuri yllätys, koska autonvalmistajat suuntaavat tuotekehityspanoksensa entistä enemmän katumaastureihin ja crossovereihin sekä sähköisiin voimanlähteisiin ja autonomisen ajamisen teknologioihin. Sporttimallit ovat jäämässä niin marginaaliseksi ilmiöksi, että niitä ei kannata uusia turhan usein.
Mustangin pahimpiin kilpailijoihin kuuluva Dodge Challenger on esimerkiksi ollut tuotannossa jo vuodesta 2008 lähtien, ja tämä toimintatapa ei rajoitu pelkästään amerikkalaismerkkeihin. Esimerkiksi Porsche aikoo pitää nykyisen 718 Caymanin ja Boxsterin tuotannossa vuoteen 2023 asti, jolloin mallien perusrakenne on ylittänyt jo 10 vuoden rajapyykin.