Villihepo sai jatkoaikaa – nykypohjainen Ford Mustang pysyy tuotannossa ainakin vuoteen 2026 saakka

Ford Mustang on kuulunut automaailman suurimpiin ikoneihin jo vuodesta 1964 lähtien, ja villihepo sen kuin porskuttaa edelleen. Mustangin tehot ja tyyli ehtivät olla 1970- ja 1980-luvuilla moneen kertaan hukassa, mutta 2000-luvun puolella oikea sävel on jälleen löytynyt. Vuonna 2004 lanseerattu viides sukupolvi panosti 1960-luvun lopun tyyliseen retrohenkeen, kun taas nelisen vuotta markkinoilla ollut nykyversio muuttui Euroopassakin jälleen saatavilla olevaksi urheiluautoksi.

Nyky-Mustang on saanut jo yhden faceliftin, ja auto on käynyt mainosti kaupaksi myös Atlantin tällä puolella. Fordin villihepo on pitänyt välillä hallussaan esimerkiksi Saksan myydyimmän sporttimallin titteliä, mikä on melkoinen saavutus jenkkiautolta. USA:n kotimarkkinoilla valikoimaa on viime aikoina kasvatettu esimerkiksi Shelby GT500:lla, jonka ahdetusta veekasista irtoaa yli 700 hevosvoimaa. Muskeliautojen tehokuninkuudesta taisteleva Shelby on jäämässä nykyversion joutsenlauluksi, koska Mustangille suunnitellaan kattavaa päivitystä jo ensi vuodelle.

-- MAINOS --

Samalla autosta piti lanseerata myös perinnetietoisten kammoksuma hybridiversio. Nyt Automobile-lehti tietää kuitenkin kertoa, että hybridiä saadaan odotella alkuvuoteen 2022 asti. Myös kokonaan uuden Mustangin tulo on viivästynyt, ja se on kuulemma vuorossa aikaisintaan vuonna 2026. S550-koodilla tunnettu nykyinen kuudennen sukupolven villihepo saattaa parhaimmassa tai pahimmassa tapauksessa pysyä tuotannossa jopa vuoteen 2028 saakka, mutta auto saa elinkaarensa aikana vielä uuden korin Mustangin pitämiseksi ajan tasalla.

Ford on hyödyntänyt tätä kaavaa aiemminkin. Vuonna 1979 markkinoille lanseerattu Fox-korinen Mustang nimittäin jatkoi elämäänsä vuoteen 2004 asti 1990-luvulla esitellyn täysin uuden korin alla. 2020-luvun loppupuolella myyntiin tulevasta kokonaan uudesta Mustangista on jo tiedossa koodinimi, joka on S650. Auto tehdään samalle perusrakenteelle Ford Explorerin ja Lincoln Aviatorin kaltaisten katumaasturien kanssa, mikä suurentanee myös Mustin ulkomittoja nykyiseen verrattuna.

-- MAINOS --




Kuudennen sukupolven Mustangin elinkaaren jatkaminen ei ole mikään suuri yllätys, koska autonvalmistajat suuntaavat tuotekehityspanoksensa entistä enemmän katumaastureihin ja crossovereihin sekä sähköisiin voimanlähteisiin ja autonomisen ajamisen teknologioihin. Sporttimallit ovat jäämässä niin marginaaliseksi ilmiöksi, että niitä ei kannata uusia turhan usein.

-- MAINOS --

Mustangin pahimpiin kilpailijoihin kuuluva Dodge Challenger on esimerkiksi ollut tuotannossa jo vuodesta 2008 lähtien, ja tämä toimintatapa ei rajoitu pelkästään amerikkalaismerkkeihin. Esimerkiksi Porsche aikoo pitää nykyisen 718 Caymanin ja Boxsterin tuotannossa vuoteen 2023 asti, jolloin mallien perusrakenne on ylittänyt jo 10 vuoden rajapyykin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.