Maailmassa on vain harvoja yhtä ikonisia automalleja kuin Ford Mustang. Vuonna 1964 jenkkien poniautoluokan perustanut ja muutama vuosi myöhemmin täysiveriseksi muskeliksi kasvanut villihepo porskuttaa tätä nykyä kuudennessa sukupolvessaan, joka tuotiin markkinoille vuonna 2015. Entistä globaalimmaksi suunniteltu malli on ollut omassa kategoriassaan melkoinen menestys, ja Mustang on noussut muutamissa Euroopan maissakin myydyimpien urheiluautojen joukkoon. Nyky-Mustangia on saanut perinnekasin lisäksi turbonelosella, joka on kuitenkin saanut perinnetietoisimmat nikottelemaan muhkeasta teholukemastaan huolimatta.
Kohta sulattelemista riittää entistäkin enemmän, koska Ford on päättänyt hyödyntää villihevon tarunhohtoista mainetta aivan uudenlaisessa autossa. Se on mahdollisimman kaukana perinteisestä muskeliautojen maailmasta, koska Mustang-perheen uusin jäsen on nykymuodin mukainen täyssähköinen crossover. Uutuuden nimeen on haettu vielä lisäpontta Mach E -tunnuksella, joka tuo mieleen Mustangin legendaariset Mach 1 -versiot. Auto esitellään virallisesti sunnuntaina juuri ennen Los Angelesin autonäyttelyä, mutta sen kuvat ja tiedot lipsahtivat julkisuuteen jo nyt.
Ulkoisesti uutuus on sporttisen oloinen katumaasturi, jonka sivuprofiili on hyvin lähellä esimerkiksi Maserati Levantea. Yksityiskohtiin on kuitenkin yritetty tuoda Mustang-henkeä, ja niinpä esimerkiksi maskin ja etuvalojen muoto sekä konepellin pokkaukset ovat jo tuttuja nykyisestä ”tavallisesta” Mustangista. Sama koskee myös sivuikkunalinjan taitosta, takalokasuojien pullistuksia ja kolmea viirumaista takavaloa kummallakin puolella autoa. Valoista lähtee nyt myös vaakasuuntainen ledinauha Mach E:n keskilinjaa kohti, ja villihevon logolla höystetty maski on sähköautotyyliin täysin umpinainen. Kojelaudan muodoista löytyy puolestaan viitteitä klassisiin Mustangeihin, mutta pystysuuntainen keskinäyttö on kuin Teslasta repäisty.
Suosittelemme
Sähkö-Mustangin aloitusmallina Atlantin toisella puolella toimii Select-niminen versio, josta täytyy pulittaa vajaat 44 000 dollaria. Auton lanseerauksen kunniaksi luotu First Edition maksaa puolestaan melko tasan 60 000 taalaa. Rajoitettuna eränä valmistettavan First Editionin ulkoväriksi voi valita kolme eri sävyä, joiden joukosta löytyy Mustangin perinteisestä sinisestä inspiraationsa ammentava Grabber Blue Metallic. Mallin erikoisherkkuihin kuuluvat myös sisustan kontrastiompeleet, logoilla varustetut kynnyslistat, harjatut alumiinipolkimet ja punaiset jarrusatulat. Huippuversiona palvelee puolestaan perinteiseen tyyliin nimetty GT, joka keventää kukkaroa 60 500 dollarin verran.
Uutuus saapuu USA:ssa myyntiin ensi vuoden loppupuolella. Mach E:n toimintasäteeksi kerrotaan noin 480 kilometriä, kun kyseessä on lisävarustelistalta poimitulla isommalla akkupaketilla varustettu takavetoinen versio. Nelivetokin on saatavilla, mutta silloin toimintamatka kutistuu noin 430 kilometriin.
Nelivetoisen GT:n suorituskyky on sitä luokkaa, että perinne-Mustangien Shelby-malleillakin olisi tekemistä auton kanssa. 60 mailia tunnissa (96 km/h) on nimittäin taulussa vain 3,5 sekunnissa, jos GT:hen on ruksittu isompi akku ja muutama muu lisävaruste. Tavallisen nelivetoversion luvataan puolestaan kiihtyvän vajaan satasen nopeuteen noin 5,5 sekunnissa. Uusi Mustang Mach E nähdään myöhemmin todennäköisesti Euroopassakin, mutta jäämme odottelemaan vielä varmistusta asialle.