MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Viisiovinen Suzuki Jimny tuo lisää käytännöllisyyttä

Retrohenkisen japanilaismaastoauton akseliväliä venytettiin 340 mm, mikä antoi enemmän tilaa takamatkustajille, ja isomman 208 litran tavaratilan.

Suzuki on vihdoin virallisesti esitellyt Jimny 5-Door -malliaan Auto Expo 2023 -messuilla Intian Delhissä. Nykyautoksi piskuisen Jimnyn pidempää ja käytännöllisempää versiota on tarkoitus myydä Suzukin globaaleilla markkinoilla, mukaan lukien Intiassa, Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

On odotettavissa, että Suzuki Jimny 5-Door jakaa suurimman osan suunnittelustaan kolmiovisen mallin kanssa. Lisäovien ja pidemmän akselivälin lisäksi ainoa erottuva ulkonäköpäivitys on kromattu etusäleikkö, sillä auton tunnusomainen laatikkomainen muoto, valot, maalaamattomat puskurit ja lokasuojan levitykset säilyvät ennallaan.

Viisiovinen Suzuki Jimny on 3 985 mm pitkä, 1 645 mm leveä ja 1720 mm korkea, ja auton akseliväliksi on ilmoitettu 2 590 mm. Tämä tarkoittaa, että se on 340 mm pidempi kuin maailmalla tunnettu Jimny 3-Door, ja kaikki ylimääräinen pituus on käytetty pidennettyyn akseliväliin. Muut mitat ovat käytännössä identtisiä. Varusteluversiosta riippuen 5-Door -maastoauto painaa 1 195–1 210 kg, mikä on 75–125 kg painavampi pienempään kolmioviseen veljeensä verrattuna.

Kuva: Suzuki.
Kuva: Suzuki.

Sisällä on enemmän tilaa takamatkustajille, jotka pääsevät nauttimaan myös uusista istuimista. Etuistuinten selkänojat saa edelleen laskettua alas, mikä tekee Jimnystä täydellisen paikan nopeille päiväunille. Tavaratila on edelleen melko pieni (208 litraa), ja kasvaa lehdistötiedotteen mukaan 332 litraan, kun takaistuimet on taitettu. Tämä edustaa merkittävää lisäystä kolmiovisen mallin 85 litran tavaratilaan verrattuna nelipaikkaisessa käytössä.

Suosittelemme


Esitellyn Indian-spec -mallin konepellin alla piilee vapaasti hengittävä 1,5-litran bensiinimoottori, joka tuottaa 103 heppaa ja 134 Nm vääntömomenttia. Moottori on yhdistetty joko viisivaihteiseen manuaalivaihteistoon tai nelivaihteiseen automaattivaihteistoon. Molemmissa tapauksissa Suzukin AllGrip Pro AWD -järjestelmä auttaa selviytymään hankalassakin maastossa. Huhut jonkinmoisesta hybridiversiosta eivät ole ainakaan vielä toteutuneet, vaikka sähköistetty moottori voitaisiin tulevaisuudessa tarjota muille markkinoille.

Kuva: Suzuki.
LähdeCarscoops


Lue lisää