Viimeisiä viedään – B5 GT on yksi Alpinan viimeisistä omista malleista ja nykyisen BMW 5-sarjan joutsenlaulu

BMW 5-sarja siirtyy jo lähikuukausina seuraavaan sukupolveensa, mutta auton pohjalta esiteltiin vielä uusi malli. Se tulee perinnevirittäjä Alpinalta, jonka itsenäinen asema on kohta mennyttä.

BMW ja Alpina ilmoittivat nimittäin jo viime vuonna, että Alpina-brändi siirtyy lähivuosina kokonaan baijerilaismerkin omistukseen. Tämä tarkoittaa Alpinan omien mallien loppua, ja tulevaisuudessa Alpinasta tulee todennäköisesti sporttista luksusta tarjoileva varustetaso M-mallien ja Rolls-Roycen väliin.

Kuva: Alpina

Nyt esitelty Alpina B5 GT on kuitenkin vielä aito asia Saksan Buchloessa toimivalta pienvalmistajalta. Nokalla muriseva 4,4-litrainen tuplaturbokasi tuottaa optimoidun ilmanoton ja uuden moottorinohjaussoftan myötä 634 hevosvoimaa ja 850 newtonmetrin väännön, eli lukemat ovat kasvaneet entisestään ”tavalliseen” B5:een verrattuna. Alpinan mukaan kyseessä on sen pitkän historian tehokkain malli, mutta XB7-katumaasturin jenkkiversiossa on vielä muutama heppa enemmän.

Kuva: Alpina

B5 GT:ssä on kuitenkin enemmän potkua kuin emomerkin M5 Competitionissa, ja neljällä kuppipenkillä varustettuun M5 CS:äänkin ero on vain hiuksenhieno jälkimmäisen hyväksi. Huippunopeudessa Alpina jättää kuitenkin M5:t taakseen, koska sedan kulkee peräti 330 km/h ja Touring-farmarikin 322 km/h. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle ZF:n hyväksi havaitun kahdeksanpykäläisen automaatin kautta, ja satasen nopeus on sedanilla taulussa 3,4:ssä ja Touringilla 3,6 sekunnissa.

Kuva: Alpina

Soundeja kohennetaan titaanisilla päillä varustetulla sporttiputkistolla, ja konehuone on saanut lisäjäykisteitä tarkemman ohjattavuuden nimissä. Lisäksi farmarin takapäätä on laskettu hitusen, ja hidastuvuudesta huolehtivat Brembon jarrut lähes 400-millisillä rei’itetyillä levyillä. Ulkoisesti kaikki on tuttua Alpinaa etuhelmaa ja neljää putkenpäätä reunustavaa diffuusoria myöten, mutta 20-tuumaiset vanteet on maalattu uudella ruskeaan taittavalla sävyllä. Alpinan omat sinisen ja vihreän sävyt saa ilman lisähintaa, ja lisävarustelistalta voi poimia vielä monia muita värejä Alpinan perinneraitojen kaveriksi.

Sisätiloista löytyy puolestaan joko nappanahkaa, Merino-täysnahkaverhoilu tai Alpinan omaa Lavalina-nahkaa. Saatavilla ovat myös kunnon sivutuilla varustetut sporttipenkit, joiden verhoilussa yhdistellään mustaa nahkaa ja alcantaraa sinisiin tehosteisiin. Luonnollisesti myös jalopuuta on tarjolla, ja vanteiden kanssa samaa ruskean sävyä on tuotu ratin vaihtoläpysköihin sekä lattiamattojen reunoihin. Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä kuuluu vakiovarusteisiin, ja erikoismallin statusta korostavat B5 GT -logot eri puolilla sisustaa ja myös vanteissa.

Suosittelemme

Kuva: Alpina

Alpina on jo avannut tilauskirjat, mutta autoja valmistetaan ainoastaan 250 kappaletta kumpanakin korimallina. Saksan kotimarkkinoilla hinnat alkavat reilusta 145 000 eurosta, ja ensimmäisiä asiakastoimituksia lupaillaan heinäkuulle, jolloin seuraava 5-sarja alkaa olla lanseerausvuorossa.

Kuva: Alpina
Kuva: Alpina
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat