Vihreä Helvetti on autofriikin taivas – kävimme legendaarisella Nürburgringin Nordschleifella

Nürburgringin radan tarunhohtoinen pohjoislenkki, eli Nordschleife on monien mielestä maailman kaunein ja haastavin kilparata. Se rakennettiin halkomaan Saksan Rheinland-Pfalzin osavaltiossa sijaitsevaa Eifel-vuoristoa jo vuonna 1927, jolloin käytössä oli myös Südschleifena tunnettu etelälenkki. Se on nykyään jo historiaa, mutta lähes 21 kilometrin pituinen Nordschleife sen kuin porskuttaa.

DSC00906JPG

Legendaarinen F1-kuski Jackie Stewart joutui käymään huippuvaikealla radalla sen verran kovia kamppailuja, että hän keksi kutsua sitä ympäröivien vehreiden maisemien vuoksi Vihreäksi Helvetiksi. Lukuisat Nordschleifen fanit ympäri maailmaa tuntevat radan edelleen tällä nimellä. Nordschleifella ajettiin myös F1-kisoja vuoteen 1976 asti, kunnes Niki Laudan dramaattinen onnettomuus muutti kaiken. Formula 1:n ja monien muiden luokkien kisoja varten rakennettiin uusi Grand Prix -rata 1980-luvun puolessavälissä, mutta Nordschleifekin isännöi edelleen lukemattomia mittelöjä. Se on profiloitunut erityisesti pitkän matkan kilpailujen pitopaikkana, ja tunnetuin niistä on vuosittain ajettava Nürburgringin 24 tunnin kisa.

DSC00971JPG





Myös tavalliset sukankuluttajat pääsevät radalle ns. Touristenfahrten-ajojen puitteissa monina viikonloppuina ja arki-iltoina ratakauden aikana. Kävimme ihmettelemässä menoa heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna, jolloin Grand Prix -radan puolella ajettiin samanaikaisesti kisaa ratakuorma-autoilla. Nordschleifella vilisi sen sijaan erilaisia sportteja ratakireistä hot hatcheistä superautoihin. Useimmin rataa taidettiin kuitenkin tahkota erilaisilla M-Bemareilla ja Porscheilla, joita pyöri Nordschleifen ympäristössä varmasti satoja.

DSC00903JPG

Kun rata on täynnä hienoa kalustoa, sitä riittää bongattavaksi myös Nordschleifen varrella sijaitsevissa Nürburgin ja Adenaun pikkukaupungeissa. Autojen lisäksi Nürburgin tärkeimpiin nähtävyyksiin kuuluvat radalle nimensä antanut Nürburgin historiallinen linna sekä aivan kylän keskustassa sijaitseva BMW M:n testikeskus. Nordschleife on myös autoteollisuuden kannalta tärkeä paikka, koska monen uutuusmallin alustansäädöt viimeistellään ainutlaatuisen testausympäristön tarjoavalla radalla. Niinpä Nordschleifella ja sen lähikulmilla nähdään usein naamioituja prototyyppejä, ja monen autonvalmistajan salaiset hallit ovat aivan nurkan takana.

DSC00947JPG

Nürburgring on siis lähes pakollinen kohde autohulluille, joiden lomamatka suuntautuu Saksaan. Haittapuolena on tosin se, että Ringin näkemisen jälkeen kotimaiset ratapäivät eivät tunnu enää juuri miltään.

DSC00994JPGDSC00988JPGDSC00978JPGDSC00975JPGDSC00970JPGDSC00968JPGDSC00966JPGDSC00963JPGDSC00961JPGDSC00960JPGDSC00959JPGDSC00957JPGDSC00956JPGDSC00955JPGDSC00950JPGDSC00946JPGDSC00944JPGDSC00943JPGDSC00922JPGDSC00920JPGDSC00919JPGDSC00913JPGDSC00911JPGDSC00910JPGDSC00908JPGDSC00907JPGDSC00905JPGDSC00900JPGDSC00896JPGDSC00889JPG



Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.