Vihdoinkin siitä tulee totta – BMW tuo myyntiin farmarikorisen M3:n kahden vuoden päästä

Supernopeat farmarit ovat olleet erityisesti Audin RS-divisioonan erityisalaa, mutta myös BMW:n M-osasto on tarjonnut historiansa aikana farkkua sekä E34- että E61-korisen M5:n pohjalta. Kahden vuoden päästä seuraan liittyy kaikkien aikojen ensimmäinen M3 Touring.

BMW on leikitellyt jo pitkään ajatuksella M3-farkusta, ja parikymmentä vuotta sitten E46-sukupolven pohjalta tehtiin jopa ”virallinen” M3 Touring, joka jäi kuitenkin valitettavasti yksittäiskappaleeksi. Tuolloin autolle ei löytynyt ilmeisesti markkinarakoa, mutta nyt tätä segmenttiä ei haluta enää jättää Audi RS 4 Avantin ja Mercedes-AMG C 63 T:n kaksinkamppailuksi.

-- MAINOS --

Niinpä baijerilaiset kertoivat virallisen tiiserikuvan kera, että uusi M3 Touring on tulossa. Auto lanseerataan kuulemma ensi kesäksi odotettavan M4:n avomallin jälkeen, eli farkkukorista M3:ta voidaan odotella vuoden 2022 jälkipuoliskolla. M3:n uusi sukupolvi pääsee muuten vauhtiin jo ensi kuussa, kun neliovinen porrasperä ja kaksiovinen M4 Coupé tuodaan julkisuuden valokeilaan.

M3 Touring on parhaillaan vielä kehitystyönsä alkuvaiheessa, ja ensimmäisten prototyyppien pitäisi päästä maantietesteihin lähikuukausien aikana. Baijerilaisten julkaisemasta tiiserikuvasta käy ilmi, että farkku saa sedanin kaltaiset takalokasuojien pullistukset. Myös takapuskurin kulmikas diffuusori ja sen reunustamat neljä putkenpäätä ovat identtiset porrasperän kanssa, ja sama koskee todennäköisesti myös pystysuuntaisilla jättimunuaisilla höystettyä keulaa.

Voimanlähteenä palvelee puolestaan S58-koodilla tunnettu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka luovuttaa 480 hevosvoimaa ”perusmallissa” ja 510 heppaa Competition-versiossa. Porrasperäistä M3:a ja M4 Coupéa saa sekä taka- että nelivetoisena, ja kahdeksanvaihteisen automaatin ohella tarjolle tulee myös perinnetietoisten arvostama kuusipykäläinen manuaali. Siitä ei ole kuitenkaan vielä tietoa, tulevatko samat voimansiirtovaihtoehdot myös M3 Touringiin.

-- MAINOS --




LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...