MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Vihdoinkin hyvännäköinen DS – uusi 4 yhdistää perinteisen hatchbackin ja crossoverin

Citroënin premium-brändiksi nostettu DS on viime aikoina tehnyt autoja, joissa tyylikäs muotoilu on jäänyt kaikenlaisen kikkailun ja erikoisuudentavoittelun jalkoihin. Uusi DS 4 palauttaa kuitenkin uskon ranskalaisten tyylitajuun.

Uutuuden avulla aiotaan iskeä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. DS:n tavoitteena on nimittäin ensinnäkin haastaa Audi A3:n sekä Mercedes A-luokan kaltaiset premium-kategorian hatchbackit, mutta toisaalta kohteeksi otetaan myös esimerkiksi crossoverien luokkaan kuuluvat Mercedes GLA ja Lexus UX. Perinteisen hatchbackin ja coupé-kattoisen katumaasturin yhdistäminen samaan pakettiin on ollut johtoajatuksena suunnittelun alkumetreiltä lähtien, ja niinpä uutta DS 4:ää saa kahtena eri versiona.

Uuden EMP2-perusrakenteen varaan tehty DS 4 tulee markkinoille sekä perusmallina että katumaasturihenkisempänä Cross-versiona. Jälkimmäisen tunnistaa korin mustista koristemuoveista ja kattokaiteista, mutta maavaraan ei ole koskettu. Etuvetoisen auton luistonestojärjestelmään on tuotu pitoa lisääviä moodeja, mutta nekään eivät tietysti korvaa nelivetoa. Moottorivalikoimasta puuttuu puolestaan ainakin toistaiseksi Stellantis-konsernin monien muiden uutuuksien kaltainen puhdas sähköversio, mutta tarjolle tulee pistokehybridi perinteisten bensa- ja dieselmoottorien rinnalle.

DS 4 E-Tensen hybridivoimalinja yhdistää 1,6-litraisen bensaturbon sähkömoottoriin ja 12,4 kWh:n akkupakettiin. Kokonaistehoa riittää 225 hevosvoiman verran, ja WLTP-standardin mukainen sähköinen toimintasäde on noin 50 kilometriä. PureTech-bensamalleissa on puolestaan 130, 180 tai 225 heppaa, kun taas BlueHDi-diesel tarjoaa 130 hevosvoimaa. Kaikkien moottorivaihtoehtojen parina käytetään kahdeksanvaihteista automaattia.

Suosittelemme


Kuten tuli jo todettua, uutuus erottuu muotoilunsa puolesta edukseen DS:n muusta tarjonnasta. Mittasuhteet ja linjat ovat saaneet vaikutteita ranskalaisbrändin viime vuonna esittelemästä Aero Sport Lounge -konseptista, mutta toki kaikki on astetta maanläheisempää tuotantoautoon sovitettuna. Auton nokalla tuikkivat DS:n uudet matriisiledit, joita täydentävät terävän S-kirjaimen muotoiset päiväajovalonauhat. Korin muodoista löytyy monia teräviä taitoksia, mutta niiden kanssa ei ole kuitenkaan sorruttu liioitteluun. Ovenkahvat on upotettu kyljen tasolle, ja takanäkymiä dominoivat matalan oloinen kattolinja sekä voimakkaasti ulostyöntyvä vyötärölinja.

Sisustasta löytyy puolestaan uusi tietoviihdejärjestelmä, jota käytetään 10-tuumaisen kosketusnäytön välityksellä. Lisäksi tarjolla on sekä puhe- että eleohjaus. Kojelaudan keski-ilmasuulakkeet on piilotettu näkymättömiin, ja käytetyt materiaalit tekevät arvokkaan vaikutelman. Tarjolla on nappanahkaa, alcantaraa, puuviilua, taottua hiilikuitua sekä monia kontrastiompeleita, joten ainakin näiltä osin premium-lupaukset lunastetaan. Teknisen puolen herkkuihin lukeutuvat puolestaan tien epätasaisuuksia jo etukäteen skannaava jousitus, iso heijastusnäyttö sekä autonomisen ajamisen kakkostason mukaiset ajoavustimet.

Vaikka uusi DS 4 esiteltiin jo nyt, myynti starttaa vasta tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä. Suomen mallivalikoimaa ja hintojakin saataneen siis odotella vielä jonkin aikaa.

LähdeCarscoops

Lue lisää