Fordin GT-malleihin erikoistuneella GT 101:llä on parhaillaan myynnissä ovaalimerkin retrosuperauto vuodelta 2005, jolla on taustallaan vähän erikoisempi tarina. Siihen nähden brittispesialisti pyytää autosta jopa yllättävänkin alhaista hintaa.
Vuoden 2005 Ford GT sai inspiraationsa ja myös suuren osan muotoilustaan 1960-luvun legendaarisesta Le Mans -kilpurista. Yksi retro-GT:n pauloihin joutuneista oli tuolloin Top Gearin juontajana toiminut Jeremy Clarkson, joka tilasi oman yksilönsä klassisella tummansinisellä värillä ja valkoisilla raidoilla. Vuoden 2005 GT:itä valmistettiin yhteensä reilut 4000 kappaletta, joista 101 päätyi Euroopan markkinoille. Yksi niistä oli Clarksonin yksilö.
Hän hehkutti hankintaansa kovasti myös kollegoilleen Richard Hammondille ja James Maylle. Ongelmana oli vain se, että GT:n toimitus viivästyi viikko toisensa perään. Lopulta Clarkson sai kauan odotetun autonsa, mutta pian hän kuvaili sitä jo kauheaksi. Mikä siis meni pieleen? GT oli kyllä kuin kotonaan radalla, mutta arkiliikenteessä se ei ollut mikään mukava peli. Lisäksi 1,96 metriä leveällä superautolla ei mahtunut ajamaan Lontoon Hammersmith-sillalle, joka oli Jeremy Clarksonin työmatkan varrella.
Suosittelemme
GT:n kääntöympyräkin oli sitä luokkaa, että pienissä liikenneympyröissä piti kuulemma vekslailla jopa kolmeen kertaan. Ja tässä ei ollut vielä kaikki. Eräällä kerralla auto ei nimittäin suostunut starttaamaan Top Gearin studioiden pihasta, jolloin paikalle piti kutsua hinuri ja Clarkson sai alleen vuokraamon Toyota Corollan. Tästä juontajakollegat saivat revittyä huumoria, vaikka vian syynä oli lopulta vain häiriö varashälyttimessä. Jeremy Clarksonin pinna petti jo kolme viikkoa auton luovutuksesta, jolloin GT palautui Fordille. Hyvästien hetkellä Clarksonille tuli kuitenkin omien sanojensa mukaan tippa linssiin, joten oli GT:ssä hyvätkin puolensa.
Retrosuperauto päätyi seuraavana vuonna toiselle omistajalleen, jolla ei ollut sen kanssa juuri ongelmia. Tällä hetkellä mittarissa on noin 40 000 kilometriä, ja auton kunto on myyjäliikkeen mukaan erinomainen. GT on myös saanut hiljattain uudet renkaat sekä akun, ja huollot siihen on aina tehty ajallaan. 551 heppaa tuottavan mekaanisesti ahdetun 5,4-litraisen veekasin soundeja on vielä höystetty uudella putkistolla, ja autoon on asennettu myös KW:n säädettävä alusta.
Helposti voisi luulla, että Fordin hintaa olisi yritetty hilata ylöspäin Clarksonin omistushistorian myötä. Näin ei ole kuitenkaan tehty, vaan GT:stä pyydetään ”vain” 314 000 euroa. Vastaavien yksilöiden hinnat liikkuvat yleisesti 300 000 euron paremmalla puolella, joten summassa ei ole ainakaan pahasti Clarkson-lisää.