Bensakasilla varustettujen muskelijenkkien aikakausi lähestyy vääjäämättä loppuaan ainakin Dodgella. Loppuhuipennus on kuitenkin varsinainen pommi ennen sähköautoihin siirtymistä.
Viimeiseksi mohikaaniksi jäävä auto on Challenger SRT Demon 170, joka jättää varjoonsa muutaman vuoden takaisen ”tavallisenkin” Demonin. 170-numerosarja herättää mielleyhtymiä kiihdytyskäyttöön tehtyyn ”Hellephant” C170 -kisamoottoriin, ja 170 on myös etanolin alkoholipitoisuus. Tästä voidaan jo päätellä, minkä kaliiberin katuautosta on kysymys.
Lähes täysin uusiksi rakennettu 6,2-litrainen mekaanisesti ahdettu Hemi-V8 tuottaa E85-polttoaineella rapsakat 1039 hevosvoimaa sekä 1280 newtonmetriä, ja tavallisella E10-bensallakin potkua riittää 913 hepan ja 1097 newtonin verran. Täysillä tehoilla 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) tykitetään lähes käsittämättömältä kuulostavassa 1,66 sekunnissa, ja varttimaili on ohi 8,91 sekunnissa. 1,66 sekunnin ajasta on ilmeisesti vähennetty kiihdytysradoilla mitattava ns. rollout, mutta tämä dinosaurus syö silti nopeimmatkin sähköautot elävältä.
Moottorin osakseen saamat kattavat muutokset pitävät sisällään mm. tilavuudeltaan kolmen litran mekaanisen ahtimen, 105-millisen läppärungon ja entistä kovemmat ahtopaineet. Lisäksi moottorinohjaus säätää bensansyöttöä ja sytytystä sen mukaan, kuinka suuri polttoaineen etanolipitoisuus on. Täydet 1039 heppaa tulevat käyttöön, kun etanolia on vähintään 65 prosenttia. Vaihteistona palvelee edelleen kahdeksanpykäläinen automaatti, ja viivalta lähtöjä helpottaa päivitetty TransBrake 2.0 -järjestelmä.
Autoon saa halutessaan esimerkiksi monipistevöiden kiinnitystangon, takapenkin tilalle tulevat hiilikuitupaneelit ja jopa jarruvarjon. Takana on kiihdytyssuoralle optimoidut 17-tuumaiset Mickey Thompsonin renkaat, kun taas edessä luotetaan kapeampiin 18-tuumaisiin kumeihin. Sadepäiviä ja kylmempiä ilmoja varten tarjolla on myös yleispätevämpi rengas- ja vannesarja. Painoa voi lisäksi laskea taotusta alumiinista ja hiilikuidusta valmistettujen vanteiden avulla.
Peräpää on muita Challengereja korkeammalla Bilsteinin säädettävien iskunvaimentimien ansiosta, ja erityistä kiihdytysmoodia käytettäessä etupää jäykistyy ja takajousitus muuttuu pehmeämmäksi. Uuden paholaisen ulkonäkö on muuten lähellä edellistä Demonia, mutta etulokasuojien levitykset on jätetty pois painonsäästön nimissä. Ulkoväriksi voi valita 14 eri sävyä, joiden joukkoon kuuluvat myös muskeliautojen kultavuosilta tutut B5 Blue, Plum Crazy sekä Sublime Green.
Suosittelemme
Karuimmillaan sisustassa on ainoastaan kuskin kangasverhoiltu penkki ja kahdella kaiuttimella varustettu stereo, ja takaluukun verhoilusta sekä äänieristeitäkin voidaan luopua. Enemmän luksusta kaipaaville tarjotaan puolestaan alcantaran ja nahan yhdistelmää, lämmitettyjä sekä tuuletettuja penkkejä, ratinlämmitystä sekä 18 kaiuttimella varustettua äänentoistojärjestelmää. Myös kattoluukun voi ruksia lisävarustelistalta.
Atlantin toisella puolella kaikkien aikojen hurjimman tehdasmuskelin voi tilata itselleen vajaalla 97 000 dollarilla. Kyseessä on takuuvarma tulevaisuuden keräilykappale, joita tehdään 3000 yksilöä USA:n ja 300 Kanadan markkinoille. Lopulliset tuotantomäärät riippuvat kuitenkin valmistuskapasiteetista, koska autoja tehdään vain tämän vuoden heinäkuusta joulukuun loppuun. Vanhemman Demonin omistajat voivat halutessaan saada autoon saman sarjanumeron kuin edellisessä painoksessa, joka alkaa tuntua jopa vaisulta ”170:een” verrattuna.