MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Vielä kerran vapari – Porsche esitteli 500-heppaisen 718 Cayman GT4 RS:n

Keskimoottorilla varustettu Porsche Cayman ei ole koskaan saanut uhata suorituskykynsä puolesta ikonisen 911:n paikkaa saksalaismerkin mallistossa. Nyt esitelty GT4 RS on kuitenkin sen luokan laite, että jopa 911 GT3:n puntti alkaa tutista.

Los Angelesin autonäyttelyssä ensi-iltansa saava GT4 RS asettuu hintansa ja suoritusarvojensa puolesta 718-malliston absoluuttiselle huipulle. Se toimii todennäköisesti myös katkeransuloisena joutsenlauluna polttomoottorilla varustetulle 718:lle. Seuraavasta sukupolvesta on nimittäin tulossa täyssähköinen Taycanin ja seuraavan Macanin tavoin. Kun lähtökohdat ovat tällaiset, keskimoottorisportin tekniikankin täytyy olla jotakin aivan erityistä.

GT4 RS:n sydämenä toimii 911 GT3:sta lainattu nelilitrainen bokserikuutonen, joka saa olla vielä vanhan koulukunnan oppien mukainen korkealle kiertävä vaparikone. Punaviiva tulee vastaan vasta 9000 kierroksen kohdalla, ja kuskin oikean jalan komennettavana ovat tasan 500 hevosvoiman ja 450 newtonmetrin voimavarat. 1415 kilon massan myötä teho-painosuhde on enemmän kuin kunnossa, joten nollasta sataan pyrähdetään 3,4 sekunnissa ja huippunopeudeksi kerrotaan 315 km/h.

Voimansiirrosta takapyörille vastaa seitsemänpykäläinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto, joten manuaalilaatikkoa tähänkään RS-Porscheen ei saa. Rata-ajossa PDK on kuitenkin nopeampi, ja GT4 RS:n meriittilistalle kuuluu jo 7:09,300 minuutin kierrosaika Nürburgringin Nordschleifen 20,8 kilometriä pitkällä versiolla. ”Tavalliseen” 718 Cayman GT4:ään eroa jää melkein 24 sekuntia.

Suosittelemme


Kasvaneen tehon ohella tämä on saavutettu rata-ajoa varten optimoidulla alustalla, jossa uusiksi on laitettu niin iskunvaimentimet ja jouset kuin kallistuksenvaimentimetkin. Jousituksen komponentit on kiinnitetty koriin pallonivelillä, ja ajokorkeuttakin on madallettu 30 millillä 718 Caymanin perusmalliin nähden. Ajettavuutta optimoidaan myös aerodynamiikalla, jonka näkyvin osa on massiivinen ”joutsenkaulainen” takasiipi.

Lisäksi keskimoottorin jäähdytystä on parannettu ilmanottoaukoilla, jotka on sovitettu takasivulasien tilalle. Heti istuinten takana olevien aukkojen myötä GT4 RS huutaa lähes suoraan kuskin korvaan yhtä viimeisistä oodeista korkeaviritteiselle vaparikoneelle. Kisatyyliä saadaan myös puskurin sivuille jatkuvasta etusplitteristä, etulokasuojien ilmanpoistoaukoista, nokkapellin aukoista sekä nokasta perään asti jatkuvasta diffuusorista. Aerodynaamisten muutosten ansiosta RS tuottaa jopa 25 prosenttia enemmän maaefektiä kuin GT4, mikä näkyy luonnollisesti kierrosajoissakin.

Parinkymmenen kilon painonsäästö GT4:ään verrattuna on saavutettu hiilikuituvahvisteisesta muovista leivotuilla etulokasuojilla ja nokkapellillä, kun taas takaikkuna on tehty erityisen kevyestä lasista. Lisäksi sisustassa käytettään kankaisia vetokahvoja ja säilytysverkkoja. Lisää massaa voi säästää vielä valitsemalla autoon Weissach-paketin. Se tuo mukanaan korin hiilikuituosia, titaaniset pakoputkenpäät, Race-Tex-verhoilun kojelautaan sekä mahdollisuuden 20-tuumaisiin magnesiumvanteisiin Michelinin Pilot Sport Cup 2 R -renkailla.

Ensimmäiset autot on luvattu toimittaa ainakin Saksassa jo joulukuussa, mutta Suomen hinta ei ole tätä kirjoitettaessa vielä tiedossa. Ainakaan saatavuuden suhteen kiirettä ei välttämättä ole, koska GT4 RS ei ole mikään rajoitettuna eränä valmistettava erikoismalli. Sillä on kuitenkin erittäin vahva potentiaali tulevaisuuden keräilykappaleeksi, koska RS on hyvin todennäköisesti viimeinen keskimoottori-Porsche tällaisella vaparivoimanlähteellä. Pelkkää rata-ajoa varten Los Angelesissa esitellään muuten myös auton Clubsport-versio.

Lue lisää