BMW 7-sarjan ensimmäinen sukupolvi tuotiin markkinoille 1970-luvun loppupuolella kilpailemaan Ässämersun kanssa. E23-koodilla tunnettu ensimmäinen Seiska pystyikin haastamaan Mersun luksussedanin paremmin kuin 7-sarjaa edeltänyt E3, mutta vasta Seiskan toinen sukupolvi räjäytti pankin.
Vuonna 1986 lanseerattu E32 yhdisti italialaisen Ercole Spadan piirtämät ajattoman tyylikkäät linjat aikansa huipputeknologiaan. 750i-huippuversiossa nähtiin esimerkiksi sodanjälkeisen ajan ensimmäinen saksalainen V12, josta irtosi tasan 300 hevosvoimaa. Baijerilaisten kaksitoistamukinen mylly sai Mercedeksen pääkonttorilla Stuttgartissa lähes paniikin päälle, koska Mersun 500 SE alkoi näyttää toivottoman vanhanaikaiselta 750i:n rinnalla.
Hätäratkaisuksi kehitettiin myöskin 300-heppainen 560 SE, joka oli kuitenkin edelleen kahdeksansylinterinen. Mercedeksen oma V12 tuotiin myyntiin vasta 1990-luvun alussa W140-korimallisen S-luokan myötä. 90-luvun Ässästä tuli kuitenkin jo liian kookas ja pramea lama-ajan edustusautoksi, ja niinpä E32-korinen Seiska meni mukavasti kaupaksi aivan elinkaarensa loppumetreille, eli vuoteen 1994 saakka.
E32-koppaista 7-sarjaa sai alkuvaiheessa myös kolme- ja kolmilitraisilla suorilla kuutosilla kaksitoistapyttyisen täysmoottorin lisäksi. Myöhemmin valikoimaa täydensivät kolmi- ja nelilitraiset veekasit, joita hyödynnettiin myös E38-korisessa seuraajassa. 7-sarja oli uutena kallis auto, mutta vanhemmiten niitä on alkanut saada pikkurahalla. Tästä huolimatta iso luksussedan ei ole koskaan ollut kovin suosittu rakentelukohde, mutta nyt nettiin putkahti kuvia todella erikoisesta E32-pohjaisesta konstruktiosta.
Se on Valkyrie 766:ksi nimetty venäläinen rakennelma, jossa Seiskan kori on nostettu monsterimaasturin alustalle. Lokasuojanreunoihin on asennettu massiiviset levitykset, ja kori on saanut maastohenkisen naamiointivärityksen sekä muhkean karjapuskurin lisävaloilla. Autossa on kuulemma itselukittuvat tasauspyörästöt ja viisilitrainen veekasi, joka luovuttaa 300 hevosvoimaa. Se ei ole ainakaan Bemarin alkuperäinen, koska 7-sarjaan ei saanut uutena tämänkokoista kasia.
Suosittelemme
Muustakaan tekniikasta ei ole tarkempia tietoja, mutta auto tuntuu etenevän maastossa tehokkaasti veekasin jylinän saattelemana. Luksussedanien ystäville tähän tyyliin rakennettu 7-sarja voi lähennellä jo pyhäinhäväistystä, mutta venäläinen luomus on ainakin hyvin persoonallinen ilmestys.