Venäläisen virityspajan luomus Porsche 911 Turbo S:n pohjalta on puettu ruskeaan hiilikuituun

Venäläinen TopCar ilmoitti viime vuonna rakentavansa 992-sukupolven Porsche 911 Turbo S:n pohjalta 13 yksilön sarjan omaa Stinger GTR Limited Carbon Editioniaan. Nyt yksi niistä tuotiin julkisuuteen suklaanruskeassa asussa.

Monissa Porschen tuotantomalleissakin käytetään hiilikuitua, mutta TopCar on vienyt kevytmateriaalin hyödyntämisen aivan uudelle tasolle. Stinger GTR:ssä lähes koko korin ulkopinta on tehty hiilikuidusta. Sarja koostuu kaikkiaan 84 osasta, jotka korvaavat vakiokomponentit lukuun ottamatta ohjaamoa laseineen sekä valoja. Uudet osat on leivottu neljästä hiilikuitukerroksesta, ja tässä autossa ne on maalattu suklaanruskeaksi sävytetyllä lakalla uniikin ilmeen luomiseksi.

Jo perustasoinen hiilikuitusarja maksaa 100 000 euroa, ja värjätystä hiilikuidusta täytyy pulittaa vielä 25 000 euroa ekstraa. Kuvien autossa suurin osa hiilikuitupalikoista on sävytetty ruskeaksi, mutta jotkin komponentit on jätetty puhtaalle hiilikuidulle kontrastin vuoksi. Lisäherkkujen joukkoon kuuluu myös Klinen putkisto, joka maksaa reilut 13 000 euroa Inconel-metalliseoksesta tehtynä. Keskimutterilla kiinnitettävät vanteet ovat puolestaan edessä 21- ja takana 22-tuumaiset. Michelinin renkaat edustavat edessä kokoa 265/30 ZR21 ja takana 335/25 ZR22.

Suosittelemme


Sisätiloja koristaa mustan ja ruskean nahan yhdistelmä, jota on hyödynnetty penkkien lisäksi oviverhoiluissa sekä kojelaudassa. Sitä täydentää vähintään runsaasti viljelty hiilikuitu, joten kuvien autossa lienee 35 000 euron hintainen kattavampi sisustan yksilöintipaketti. Porschen tekniikkaan TopCar ei sen sijaan koske, ja suurta tarvetta viritykselle ei hiilikuituisten kuorten alla olisikaan.

911 Turbo S:n 3,8-litrainen tupla-ahdettu bokserikuutonen tuottaa nimittäin jo tehtaan jäljiltä 650 hevosvoiman huipputehon ja 800 newtonmetrin maksimiväännön, jotka välitetään kaikille neljälle pyörälle kahdeksanpykäläisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Vakioauto pinkaisee nollasta sataan vain 2,7 sekunnissa ja yltää 330 km/h:n huippunopeuteen. Hyvässä lykyssä TopCarin luomus voi olla jopa hieman ripeämpi, jos hiilikuituosilla on onnistuttu laskemaan myös auton painoa.

LähdeCarscoops

Lue lisää