Venäläinen rynnäkkökiväärilegenda esitteli sähköisen Mossen – tässä on Kalashnikovin CV-1-niminen konsepti

Nimi Kalashnikov tuo useimpien mieleen legendaariseen maineeseen kohonneen aseen. Venäläisfirma on parhaiten tunnettu AK-47-rynnäkkökivääristä, joka otettiin alun perin puna-armeijan käyttöön vuonna 1949. Kivääriä ja sen vähemmän laillisia kopioita on valmistettu lähes 70 vuoden aikana noin 100 miljoonaa kappaletta, ja maailman yleisimmän ampuma-aseen tuotanto jatkuu edelleen.

Toinen idän legenda on puolestaan Moskvitsh, joka eli kukoistuskauttaan 1950-1970-luvuilla. 1950-luvun alun piikkinokkamosse oli vielä 1930-luvulla kehitetyn Opel Kadettin neliovinen venäläisversio, mutta vuonna 1956 esitelty 402 edusti jo neuvostoliittolaisten omaa suunnittelua. Tämän mallisarjan viimeiseksi jäänyttä versiota myytiin 403:na, mutta esimerkiksi Suomessa autoa markkinoitiin Skandinavia-nimellä. Vuonna 1964 esiteltiin puolestaan Elite, jonka eri muunnokset pysyivät tuotannossa peräti 1990-luvun lopulle saakka.

-- MAINOS --

Elitestä oli tarjolla myös farmariversio, jonka virallinen nimi oli IZH-21252 Kombi. Farkkua tehtiin vuosina 1973-1997, ja nyt Kalashnikov esitteli juuri tähän malliin perustuvan sähköisen konseptiauton Venäjän Kubinkassa järjestetyssä sotilasalan tekniikkatapahtumassa. Kalashnikovin luomus on nimetty CV-1:ksi, ja pohjana käytetty Mosse erottuu edelleen selvästi monista omaleimaisista yksityiskohdista huolimatta.

Auton alusta vaikuttaa olevan todella reilusti madallettu, ja vanteetkin ovat vaihtuneet moderneihin valkoisiin monipuolakiekkoihin matalaprofiilisilla kumeilla. Mossen puskurit on poistettu kliinimmän ulkoasun nimissä, ja nokkaa koristaa kustom-henkinen maski. Siihen on upotettu ajovaloiksi yhteensä kuusi ledivalaisinta, ja takavalotkin on tummennettu auton lasien tavoin. Valojen välissä komeilee latauspistoke, joka viimeistään juoruaa kuorten alla piilevästä tekniikasta.

-- MAINOS --




CV-1:n sähköinen voimalinja koostuu kuulemma useista Kalashnikovin itse kehittämistä järjestelmistä, joista ei ole kuitenkaan annettu vielä tarkempia tietoja. Informaatiota on kuitenkin tihkunut sen verran, että autossa on ilmeisesti 90 kWh:n modulaarinen akkupaketti, nopea latausjärjestelmä ja vallankumoukselliseksi luonnehdittu invertteri, eli tasavirtaa vaihtovirraksi muuntava vaihtosuuntaaja.

-- MAINOS --

Sähkömoottoreiden lukumäärästäkään ei ole vielä tietoa, mutta sähköinen Mosse pinkaisee kuulemma satasen nopeuteen kuudessa sekunnissa ja yltää parhaimmillaan 350 kilometrin toimintasäteeseen yhdellä latauksella. Sähkömosse jäänee yksittäiskappaleeksi, mutta Kalashnikov käyttää ilmeisesti luomustaan sähköauton monimutkaisten järjestelmien testausalustana. Asevalmistaja saattaa siis tuoda jossakin vaiheessa markkinoille venäläistä suunnittelua edustavan sähköauton.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.