Talouden alamäkeä kuvaa myös tilanne, jossa kansalaiset ovat siirtyneet ostamaan Ladoja.
Venäjän aloitettua hyökkäyssotansa Ukrainaan lähes kaikki Yhdysvaltojen vaikutuspiiriin kuuluneet ulkomaiset brändit vetäytyivät Venäjältä. Nyt maan kuukausittainen automyynti on pudonnut noin neljännekseen siitä, mitä se oli ennen sotaa. Tätä pidetään ennen kaikkea osoituksena siitä, kuinka ahtaalle Venäjän talous on ajautunut.
Ennen ”erikoisoperaatiotaan” venäläiset ostivat noin 100 000 ajoneuvoa kuukaudessa. Vähentyneen tarjonnan, ja muiden tekijöiden seurauksena tämä samainen luku on nyt liikkunut enää noin 25 000:ssa myydyssä autossa kuukautta kohti.
“Venäläiset ostavat yksinkertaisesti nykyään vähemmän autoja, piste”, toteaa tilanteesta Yalen tutkija Steven Tian, joka on perehtynyt Venäjän talouden nykytilaan. ”Tämä kertoo venäläisen kuluttajan heikentyneestä asemasta. Kansalaisten ostomieliala on maissa, ja koko maan tilanne koetaan ahdistavana. Venäläiset eivät vain käytä rahaa entiseen malliin.”
Tärkeä syy Venäjän myyntitilastojen nopeaan laskuun on Yhdysvaltojen, sekä sen liittolaisten Euroopassa, Koreassa ja Japanissa määräämä kauppasaarto. Vaikka Venäjällä oli ennen sotaa jonkin verran myös kotimaista teollisuutta, maan kuluttajat suosivat ahkerasti ulkomaisten autonvalmistajien ajoneuvoja.
Suosittelemme
“Maan tilanne ei johdu pelkästään siitä, että myynti on romahtanut, vaan nyt pannaan joutuneiden ulkomaisten merkkien myynti oli vain niin korkealla tasolla ennen sotaa”, toteaa Tian. “Jos kiertää Moskovaa ja Pietaria huomaa pian, että venäläisen eliitin autot ovat länsimaisten hyvin tuntemia automerkkejä, kuten Porsche, Jaguar, Mercedes-Benz ja niin edelleen. Vain pienituloiset venäläiset ajavat Ladoilla, koska varaa ei ole ulkomaisiin automerkkeihin.”
Hyökkäyssodan kurjistamassa taloudessa yhä useammat venäläiset kääntyvät nyt Ladan tai kiinalaisten merkkien, kuten Geelyn puoleen. Jälkimmäisen myynti on kasvanut peräti 88 prosenttia edellisvuodesta, mutta se ei yksistään riitä korvaamaan myyntiä, mitä hyökkäyksen jälkeen on menetetty.
Ulkomaisten ajoneuvojen ja muiden kulutustavaroiden saatavuus on kuitenkin vain yksi pala globaaliksi kietoutuneen talouden palapelistä. Vähentyneen tarjonnan lisäksi venäläiset kamppailevat myös jyrkästi nousevien hintojen, sekä kuluttajien alati heikkenevän mielialan kanssa, mikä luonnollisesti vaikuttaa entisestään negatiivisesti koko talouden kuvaan.