Venäjällä valmistetaan pian luvattomia Citroën-kopioita haltuunotetulla Stellantis-tehtaalla

Venäjä on kansallistanut Stellantiksen Kalugan tehtaan, ja aikoo valmistaa siellä Citroën C5 Aircrosseja Kiinasta hankituista sarjoista.

Monikansallinen autojätti Stellantis lopetti muiden länsimaisten autonvalmistajien tavoin ajoneuvojen viennin Venäjälle, sekä tuotannon maassa vuonna 2022. Venäläiset kuluttajat voivat kuitenkin edelleen ostaa osan yhtiön ajoneuvoista uutena kiinalaiskumppani Dongfengin avulla.

Kyseessä ei kuitenkaan ole Stellantiksen yritykset kiertää kauppapakotteita Venäjän kanssa. Sen sijaan Venäjä näyttää käyttävän “rinnakkaistuontia” pitääkseen autoteollisuutensa pystyssä sen jälkeen, kun maan talouden vaikeudet yltyivät maan hyökättyä Ukrainaan. Pian kiinalaiset yritykset veivät ajoneuvojaan maahan, ja nyt ne näyttävät tukevan myös Venäjän omaa tuotantotaloutta.

Joulukuussa 2023 venäläinen Automotive Technologies -niminen yritys toi maahan ainakin 42 muuntosarjaa Citroën C5 Aircrossin kokoamiseksi Kalugan tehtaalla. Reutersin lähteiden mukaan asian ovat tuoneet julki nimettömänä pysyttelevät jälleenmyyjät, joiden mukaan sarjat ovat peräisin Dongfengiltä. Yhtiöllä on kaupallinen kumppanuus Stellantiksen kanssa, jonka avulla kyseinen yritys on voinut myydä autojätin ajoneuvoja Kiinassa.

Ensimmäisen tilatun muuntosarjan on kerrottu kuuluvan pilottiprojektiin, jonka avulla Kalugan tehdas aloittaa massatuotannon vielä kuluvana vuotena. Teknisesti tehdas on edelleen Stellantiksen enemmistöomistuksessa, mutta käytännössä ei enää heidän hallinnassaan.

Jälleenmyyjät leuhkivat, että he alkaisivat pian saada C5 Aircrosseja, jotka on koottu kiinalaisista sarjoista Kalugan tehtaalla. Ei ole kuitenkaan selvää valmistetaanko autot Citroënin brändiä hyödyntäen. Mainittakoon, että heti hyökkäyksen alettua vuonna 2022 Venäjä elvytti sikäläisen perinteikkään automerkin Moskvichin, joka myy uudelleen tuotettuja JAC Motors -ajoneuvoja, jotka kootaan Moskovassa myöskin Kiinasta ostetuilla muuntosarjoilla.

Suosittelemme

C5 Aircross -tuotannon uudelleenkäynnistys alleviivaa länsimaisten yritysten hallinnan menetystä tuotemerkkeihinsä ja kiinteistöihinsä Venäjällä. Stellantis julistikin viime joulukuussa, että huolimatta sadan prosentin omistusosuudesta Kalugan tehtaasta yhdessä Mitsubishin kanssa olivat yhtiöt “menettäneet määräysvallan yksiköissään”.

Haltuunoton seurauksena Stellantis joutui kirjaamaan 144 miljoonan euron tappiot. Kun länsimaiset yritykset menettävät hallintansa Venäjällä, ovat kiinalaiset autonvalmistajat astuneet mukaan, ja muodostavat nyt yli 56 prosenttia sikäläisistä markkinoista. Tämä tosin näyttää nyt tasaantuvan, kun venäläiset saavat omaa tuotantoaan paremmin käyntiin.

LähdeCarscoops

Lue lisää