Vapun viettoa harrasteautojen merkeissä – Lahden Classic Motor Show teki komean paluun

Suomen monipuolisimman autonäyttelyn titteli on kuulunut jo vuosikausia Lahden Classic Motor Show’lle, joka on perinteisesti järjestetty toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna. Koronan vuoksi myös Classic Motor Show jäi väliin viime ja toissa keväänä, mutta nyt museo- ja harrasteautojen ystävät pääsivät jälleen Lahteen.

Tänä vuonna näyttely oli hieman totuttua aiemmin vappuviikonloppuna, mikä osui toisaalta hyvin yhteen monen harrasteautoilijan kauden aloituksen kanssa. Useat näyttelyt ovat olleet koronan jälkeen pienempiä kuin ”vanhoina hyvinä aikoina”, mutta Lahdessa tästä ei ollut tietoakaan. Käytössä olivat aiemmilta vuosilta tutut hallit, ja näytteilleasettajia sekä myyjiä riitti entiseen malliin.

Kävijöitä tuntui ainakin lauantaiaamuna olevan jopa aiempaa enemmän, joten autojen kuvat piti napsia kärppänä ennen kuin joku ohikulkija eksyi taas kameran linssin eteen. Tunne melkoisesta kävijäryntäyksestä piti kutinsa, koska jo lauantaina paikalla oli reilut 11 000 ihmistä. Koko viikonloppuna Lahdessa kävi yli 18 000 näyttelyvierasta, joten luku oli lähes samalla tasolla kuin ennen pandemiaa, vaikka vapun vietto osuikin samalle viikonlopulle.

Classic Motor Show’n parasta antia on aina ollut sen monipuolisuus, ja tänäkin vuonna kalustoa riitti laidasta laitaan kaikkiaan neljässä hallissa. Ainakaan Suomesta ei löydy toista tapahtumaa, jossa voi nähdä niin Ladoja kuin Bugattinkin sulassa sovussa. Tämän vuoden teemana oli ajoneuvot töissä, mikä näkyi omaan halliinsa kerätyssä kattauksessa. Teema ymmärrettiin varsin avarakatseisesti, joten ”työautojen” joukossa olivat esimerkiksi Marcus Grönholmin ralli-Celica 1990-luvun alusta ja puolustusministeri Emil Skogin virka-autoksi 1950-luvulla hankittu Crown Imperial Limousine, joka aiheutti aikanaan suurta kohua huiman hintansa myötä.

Suosittelemme

Lahdessa on aina ymmärretty myös ”tuoremobiilien” päälle. Tänä vuonna oman rivinsä muodostivat juuri museoikään tulleet vuonna 1991 esitellyt automallit, eli esimerkiksi Nissan Primeran ja Opel Astran ensimmäiset sukupolvet, juuri syvimmän laman kynnyksellä lanseerattu massiivinen W140-korinen Ässämersu sekä myöhemmin 70-sarjaksi kypsynyt Volvo 850. Sisähallien koluamisen ohella aikaa meni myös harrasteparkin tutkimiseen, joka kelpaisi jo sellaisenaan omaksi näyttelykseen.

Ensi vuoden ajankohtakin on jo selvillä, joten nähdään jälleen toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna 6.-7.5.2023 Lahdessa.

Lue lisää