MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Vanhasta kilpurista voi tulla historian kallein Mustang – Ken Miles otti tällä autolla Shelby-Mustangien ensimmäisen voiton vuonna 1965

Legendaarisessa Bullitt-leffassa esiintynyt vuoden 1968 Ford Mustang GT huutokaupattiin muutama kuukausi sitten 3,74 miljoonan dollarin ennätyshintaan. Leffa-auto ei kuitenkaan välttämättä jää historian kalleimmaksi Mustangiksi, koska nyt tuota titteliä tavoittelee vuoden 1965 Shelby GT350R -kilpuriprototyyppi.

Tämä yksilö on historiallisesti erityisen merkittävä, koska se sai kunnian olla ensimmäinen kisavoittoon yltänyt Shelby-Mustang. Auton puikoissa oli itse Ken Miles, joka nousi korkeimmalle korokkeelle 14.2.1965 Green Valleyn radalla lähellä Dallasia järjestetyssä kilpailussa. Kisan tuoksinassa autosta onnistuttiin nappaamaan myös kuva, jossa Miles lennättää Shelbyä kaikki pyörät ilmassa.

Alustanumerolla 5R002 varustettua yksilöä pidetään yhtenä merkittävimmistä jenkkiklassikoista, koska se toimi Shelbyn insinöörien muulina, jossa testattiin erilaisten osien ja ideoiden toimivuutta. Niinpä juuri tämä auto auttoi tiimin toisen kilpurin, eli 5R001:n ja kaikkiaan 34:n GT350R-asiakasauton kehitystyössä. Lisäksi 5R002 toimi esittelyautona potentiaalisille asiakkaille, ja se myös kuvattiin virallisia luokittelupapereita varten.

Shelby myi GT350R-prototyypin vuonna 1966 Bill Clawsonille, joka piti autosta omistusaikanaan tarkkaa kirjanpitoa. Muutaman moottoririkon jälkeen Clawson hyödynsi yhteyksiään Fordille ja sai hankittua autoon täysien kisaspeksien mukaisen GT40-moottorin, joka oli ovaalimerkin sisäiseen testikäyttöön tarkoitettu XE-voimanlähde. Pannua ei olisi periaatteessa saanut myydä tehtaan ulkopuolisille, mutta se on edelleen tämän auton pellin alla.

Suosittelemme


Myöhemmin GT350R-proto päätyi Shelby-keräilijä John Atzbachille, joka laittoi vuonna 2010 täysentisöinnin alulle. Auto palautettiin vuoden 1965 kisa-asuunsa, jolloin Ken Miles nappasi sillä Shelby-Mustangien ensimmäisen voiton. Entisöintiprosessi vei peräti neljä vuotta, ja siihen osallistui monien entusiastien lisäksi Shelbyn entisiä työntekijöitä, jotka olivat olleet kehittämässä autoa aikoinaan.

Entisöity Shelby voitti esimerkiksi vuoden 2014 Amelia Islandin concours-tapahtumassa luokkansa parhaan auton palkinnon, ja se on saanut monia muitakin tunnustuksia. Tämän GT350R:n pitäisi tulla pikapuoliin tarjolle Mecum Auctionsin huutokauppaan, jossa myydään muitakin autoja John Atzbachin kokoelmasta. Huutokaupan järjestäjät odottavat, että ainutlaatuisella kilpailuhistorialla varustetun Shelbyn hinta kohoaa vielä Bullitt-Mustangiakin korkeammaksi.

LähdeCarscoops

Lue lisää