Vakuutusyhtiöt lunastavat nyt autoja enemmän kuin koskaan aikaisemmin

Ironista on, että onnettomuuksien ehkäisemiseksi suunniteltujen kalliiden järjestelmien korjauskustannukset voivat tehdä autoista kannattamattomia korjata.

Kolariin joutuneiden autojen korjauskustannukset ovat nousseet räjähdysmäisesti. Pelkästään Yhdysvalloissa 21 prosenttia kolariautoista päätyy vakuutusyhtiön lunastamaksi, mikä on peräti viisinkertainen nousu vuoteen 1980 verrattuna. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä tämä määrä voi nousta jopa 30 prosenttiin, kun autoista tulee jatkuvasti monimutkaisempia ja kalliimpia korjata.

Hintoja ovat nostaneet erityisesti uusien autojen turvallisuuteen ja kolarien ehkäisemisen suunnitellut komponentit. Näihin järjestelmiin käytettävä tekniikka on jo niin kallista, että vakuutusyhtiöiden pavunlaskijat näyttävät mieluummin yhä useammalle kolariautolle autopuristinta.

Kyseessä ovat erityisesti kuljettajan apuvälineiksi tarkoitetut ADAS-järjestelmät, kuten automaattisen jarrutuksen ja kaistanpidon aputoiminto. Järjestelmien ylläpitämiseen tarvittavien lukuisten antureiden ja kameroiden vaihtaminen, sekä näiden kalibrointi voi pelkästään lisätä korjauskustannuksiin tuhansia euroja lisää. Tämä nostaa luonnollisesti myös korjaukseen käytetyn työn hintaa, joka on jo muutoinkin kohonnut nousevien työ- ja materiaalikustannusten seurauksesta, mikä vaikuttaa kaikkein pienimpiinkin korjaustöihin.

Korkeista korjauskustannuksista huolimatta sähköautoja romutetaan toistaiseksi edelleen harvemmin kuin polttomoottoriautoja, mutta tämä saattaa muuttua sähköautojen yleisen hintatason romahtamisen seurauksena. Arvon aleneminen on huolettanut myös sähköautojen omistajia, jotka maksoivat niistä suolaista hintaa pandemian aikana, mutta saattavat tällä hetkellä olla siitä jo velkaa enemmän kuin sen käypä arvo on. Lisävakuutuksia on saatavilla kattamaan tällaiset hintakuilut, mutta halpaa huvia ei sekään luonnollisesti ole.

Suosittelemme


Voittajia tällaisessa tilanteessa ovat Copartin kaltaiset ajoneuvojen huutokauppayhtiöt, joiden osakkeet ovat nousseet jopa 23 prosenttia viimeisen vuoden aikana, ja huikeat 1 110 prosenttia vuosikymmenessä. Jos Copartin oman ennustuksen mukaan autojen kokonaislunastusmäärä nousee 30 prosenttiin, sen liiketoiminta nousee taivaisiin. Tämä ainakin siihen saakka, kunnes autonvalmistajat vihdoin keksivät, kuinka monimutkaisista ja kalliista turvavarusteista tehdään niin kehittyneitä, että onnettomuuksien määrä todella laskee.

LähdeCarscoops

Lue lisää