Vain aito asia saa tämän Miuran kalpenemaan

Automaailman ikoneista tehdyt jäljennökset, eli replikat eivät varsinaisesti taistele autoharrastajien suosiosta, ja tähän on usein painavat syynsä. Joskus esikuvan henki on kuitenkin tavoitettu poikkeuksellisen hienolla tavalla.

Usein jo pelkkä vilkaisu riittää kertomaan, että kyseessä on säälittävä replika oikeasta esikuvastaan. Kun mittasuhteet eivät täsmää, valmistuslaatu on kehnoa ja muutoinkin lopputuloksesta voi aistia vahvan käsityön leiman, niin vähemmästäkin nousevat niskavillat pystyyn. Juttumme Pontiac Fieron pohjalta tehty Lamborghini Miura on kuitenkin ilahduttava poikkeus.

Ennen kuin edes keskitytään auton hienoon ulkoasuun, niin nostetaan esille auton sisätilat, jotka usein ulkoisesti muutoin kohtuullisesti tehdyissä replikoissa on jätetty retuperälle. Lamborghini-fanit tunnistavat kuitenkin heti kabiinin, ja sen keskikonsolin, kojelaudan, oviverhoilut ja koko yleisen tunnelman, joka vie ajatukset tähän aikansa huikeaan superautoon. Suurin osa kaikista auton sisäpuolella nähdyistä pinnoista on räätälöity nimenomaan jäljittelemään alkuperäistä autoa, joka on muokattu myöskin keskimoottorisen Fieron rungosta.

Suosittelemme

Parasta tässä replikassa on kuitenkin sen oikeaoppiset mittasuhteet, sillä tällä saralla mikään ei ole kamalampaa, kuin väittää muodoiltaan pieleen mennyttä autoa esikuvakseen. Tähän on tällä kertaa syynsä, sillä autoa tehdessä sen runkoa muokattiin niin, että takarenkaat ja akseliväli saatiin alkuperäisen Miuran mittasuhteisiin. Myös auton lasikuituinen konepeitto kääntyy oikeaoppisesti eteenpäin, ja sitä on vahvistettu teräsrakenteilla pitämään sen muodot paikoillaan. Jopa hauskasti eteen ponnahtavat ajovalot toimivat! Moottoritilan kansikin toimii kuten aidossa, ja nyt sen alta ei myöskään löydy mitään alitehoista nelos- tai kuutoskonetta.

Sen sijaan moottoritilaan on löytänyt uusi noin 500 heppaa tarjoileva LS3 V8 -kone, joka tunnetaan myös SS Camaron ja C6-Vetten moottorina. Pikanttina yksityiskohtana autosta löytyy yksi aito Miuran osa, ja se on oven lukko. Sekin on tosin modifioitu aktivoimaan kytkin mekaanisen lukon kääntämisen sijaan, sillä autossa on sähkölukot.

Tämä ”Fiero-Miura” on niin onnistunut, että jos sillä kahauttaisi Tampereen Mustalahteen keskiviikkoisin kokoontuvaan klassikkoautojen tapahtumaan, niin varmasti ainakin osaan paikalla olevista automalli voisi harvinaisuudestaan ja järjettömästä hinnastaan huolimatta mennä täydestä.

LähdeCarscoops

Lue lisää