Vähemmän perinteinen pick-up – täyssähköinen Ford F-150 Lightning kiihtyy nollasta sataan alle viidessä sekunnissa ja pystyy vetämään yli 4500 kilon kuormaa

Ford F-150 on ollut USA:n myydyin automalli jo vuosikymmeniä. Polttomoottorilla varustettujen versioiden rinnalle esiteltiin äskettäin uusia asiakasryhmiä kosiskeleva täyssähköinen F-150 Lightning, joka heittää haasteen esimerkiksi Teslan tulevalle Cybertruckille.

Toisin kuin superfuturistisen oloinen Tesla, Ford on muotoiltu varsin hillitysti. F150:n perinteitä ei ole haluttu heittää Lightningissakaan romukoppaan, ja niinpä sähköversion tunnistaa ulkoisesti lähinnä vain umpinaisesta maskista ja koko keulan halkaisevasta ledivalonauhasta arvokkaammissa Lariat- ja Platinum-varustetasoissa. Vastaava nauha löytyy pick-upin takalaidastakin, ja lisäksi astinlautojen ja konepellin muotoilua on viilattu pienemmän ilmanvastuksen ehdoilla.

USA:n kotimarkkinoilla uuden Lightningin hinnat alkavat karvan alle 40 000 dollarista, kun taas huippuversioista saa pulittaa yli tuplasti enemmän. Pisimmän toimintasäteen tarjoavan mallin kahdesta sähkömoottorista irtoaa yli 560 hevosvoiman huipputeho ja 1050 newtonmetrin maksimivääntö, ja 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) pinkaistaan noin 4,5 sekunnissa sähkö-pick-upin massiivisesta painosta huolimatta. Perustason rangen tarjoavissa versioissa on puolestaan ”vain” 426 heppaa, mutta vääntölukema on identtinen.

Lightning on ensimmäinen F-sarjan lava-Ford, jossa on erillisjousitus takana jousittamattoman massan pienentämiseksi sekä mukavuuden ja ajettavuuden kohentamiseksi. Kantavuudeksi kerrotaan yli 900 kiloa, ja tällä sähköautolla saa myös vetää parhaimmillaan yli 4500 kilon kuormaa. Peruskokoisilla akuilla pääsee noin 370 kilometriä yhdellä latauksella, ja isompien akkujen myötä lukema kasvaa jo noin 480 kilometriin. Perusmalleissa on 11,3 kW:n laturi, kun taas isomman akkupaketin mukana tulee 19,2 kW:n tuplalaturi. Sen pitäisi tuoda mukanaan mahdollisimman nopeat latausajat SAE-latausstandardien puitteissa.

Suosittelemme

Perusmallin akut saa täytettyä amerikkalaisella 48 A:n kotilaturilla 15 prosentista täyteen kapasiteettiin noin 10 tunnissa. Isompiakkuista versiota voi puolestaan ladata 80 A:n laturilla, jolloin aika putoaa noin kahdeksaan tuntiin. 150 kilowatin pikalaturilla sama homma sujuu parhaimmillaan vain 41 minuutissa. Auton Intelligent Range -softa osaa ottaa huomioon esimerkiksi kuorman ja vedettävän massan, kun kuskille näytetään arviota jäljellä olevasta toimintamatkasta. Lisäksi Lightningissa on Intelligent Backup Power -niminen järjestelmä, joka mahdollistaa sähkön ottamisen autosta kotiin jopa kolmen päivän ajan, jos talon sähköt sattuvat katkeamaan. Akut kestävät kuulemma myös maastoajon kaltaisia rankempia ajo-olosuhteita, ja niiden elinikä on yhtä pitkä kuin itse autonkin.

Ford mainostaa myös, että F-150 Lightningissa on markkinoiden isoin frunk eli etutavaratila. Sen volyymi on 400 litraa, ja käytännöllisyyttä kohentavat esimerkiksi pohjan vedenpoistoreikä sekä useat koukut ja virtapistokkeet kahta USB-porttia unohtamatta. Kabiinin tietoviihdejärjestelmänä palvelee Fordin uusin SYNC4A, jota käytetään massiivisen 15,5-tuumaisen pystysuuntaisen kosketusnäytön avulla. Ruudun alareunassa on myös yksi iso fyysinen nappi Mustang Mach-E:n tavoin. Tarjolla on lisäksi osittain autonomisen ajamisen mahdollistava BlueCruise-järjestelmä. Vaikka uusi F-150 Lightning on jo esitelty hyvissä ajoin, myynti alkaa USA:ssa vasta ensi keväänä. Euroopassa tästäkin jenkki-Fordista lienee turha edes haaveilla.

LähdeCarscoops

Lue lisää