MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

V8-koneinen tehdasralliauto tarjolla – tällä Mercedes 450 SLC 5.0:lla yllettiin MM-osakilpailun kakkossijalle vuonna 1979

Mercedes-Benz ei ole ihan yleisimpiä ralliautoja, mutta takavuosina rallipoluilla nähtiin myös Stuttgartin tähtimerkin tuotoksia. Yksi niistä oli Erich Waxenbergerin tiimin kehittämä ”Rallyewagen” 1970-luvun 450 SLC 5.0:n pohjalta.

Tehdas käytti kisatouhuissa seitsemää 450 SLC 5.0:aa, joista yksi päätyy vasaran alle RM Sotheby’sin Pariisissa järjestämässä huutokaupassa aivan helmikuun alussa. Lisäpontta myynnille saattaa antaa viime aikojen buumi rallityylisiä restomodeja ja retromalleja kohtaan, mutta tämä Mersu on aito ja alkuperäinen asia.

Kuva: RM Sotheby’s

Alustanumerolla 836 varustetun yksilön ensimmäinen kisa oli vuoden 1979 Norsunluurannikon ralli Länsi-Afrikassa. Rankkoja olosuhteita sisältänyt ralli meni Mersulta enemmän kuin hyvin, koska kilpakumppaneihin verrattuna massiiviset SLC:t nappasivat komeasti neljä ensimmäistä sijaa. Tämän jutun auto päätyi kakkossijalle kuskinaan Björn Waldegård ja kartturinaan Hans Thorszelius.

Kuva: RM Sotheby’s

450 SLC 5.0:sta tuli Norsunluurannikolla historian ensimmäinen V8-koneinen rallin MM-sarjan osakilpailuvoittaja. Täysalumiinisella viisilitraisella kasilla ryyditetty luksuscoupé sai kunnian olla myös ensimmäinen automaattivaihteistolla varustettu auto, jolla yllettiin tähän saavutukseen. Automaattilaatikkoa muokattiin rallin rasituksia varten, ja sama koski myös koko autoa.

Kuva: RM Sotheby’s

Tohtori Waxenbergerin tiimin käsissä 450 SLC 5.0 sai esimerkiksi alumiinisen konepellin ja takaluukun kannen painon säästämiseksi. Lisäksi moottorin jäähdytystä tehostettiin, ja jäähdytin toimi samalla myös ohjaustehostimen suojana. Kaiken kaikkiaan Mercedes-Benz rakensi ralleja varten 19 SLC:tä, mutta vain seitsemän niistä varustettiin viisilitraisella pannulla.

Suosittelemme


Pariisissa huutokaupattavaa yksilöä käytettiin ensimmäisen kisakautensa jälkeen harjoitteluautona Argentiinassa. Kaksi vuotta myöhemmin Mersun tehdastiimi myi auton H. Beankens -nimiselle belgialaiselle harrastajalle. SLC vaihtoi tämän jälkeen omistajaa vielä useaan kertaan, kunnes se päätyi nykyisen omistajansa kokoelmaan jo vuonna 1990. Auto on sittemmin palautettu alkuperäiseen Norsunluurannikon rallin asuun, ja Mercedeksen mukana huutokaupassa tulevat alkuperäiset Saksan paperit sekä Mercedes-Benzin allekirjoittama virallinen dokumentti historiallisista kilpailutuloksista.

Kuva: RM Sotheby’s
Kuva: RM Sotheby’s
LähdeCarscoops


Lue lisää