Vuonna 1989 esitelty E31-korinen 8-sarja toimi BMW:n lippulaivana lähes 10 vuoden ajan. Mallisto kruunattiin 380-heppaisella 850 CSi:llä, joka oli lähimpänä vain suunnitelmien tasolle jäänyttä M8:aa.
850 CSi oli nimittäin baijerilaisten M-divisioonan käsialaa, mikä näkyi tekniikassakin. Vapaasti hengittävän 5,6-litraisen V12:n tuottama 380 hevosvoiman ja 550 newtonmetrin potku ohjattiin takapyörille kuusipykäläisen manuaalin kautta, mikä olisi nykyään lähes mahdoton ajatus tämän kaliiberin GT-autossa. 850 CSi:n statusta kohottaa myös sellainen sivuseikka, että auton S70B56-koodilla tunnettu moottori sai kunnian toimia lähtökohtana legendaarisen McLaren F1:n voimanlähteelle.
Ulkoisesti 850 CSi:n erotti sisarmalleistaan pulleammista helmoista, M-designia edustaneista peilinkoteloista sekä viisipuolaisista vanteista. Lisäksi autossa oli jäykempi alusta ja nopeampi ohjausvälitys. 8-sarjan huippuversiota valmistettiin ainoastaan 1510 kappaletta, joten 850 CSi:t ovat nykyään hinnoissaan. Nyt amerikkalaisella carsandbids.com-sivustolla olisi huutokaupattavana sarjan 162. yksilö, joka on ainakin ilmoituksen tietojen ja kuvien perusteella melkoinen helmi.
BMW:llä on ensinnäkin ajettu vain 39 700 mailia, eli reilut 64 000 kilometriä. Autoa on pidetty ja huollettu tarkasti, ja tuhkakuppikin on kuulemma vaihdettu virheettömän kunnon takaamiseksi. Kuvissa ei erotu juuri käytön jälkiä, mutta ehkäpä parasta tässä yksilössä on ainutlaatuinen väriyhdistelmä. Ulkopintaa koristaa baijerilaisten Individual-valikoimasta poimittu Daytona Violet, kun taas sisusta on verhoiltu myöskin violetin ja luonnonvalkoisen nahan yhdistelmällä. 8-sarjan coupéen erikoistuneen nettisivuston mukaan maailmassa ei ole toista yksilöä tällä värityksellä.
Suosittelemme
Vaikka auto on hienossa kunnossa ja vähän ajettu, sillä on ehtinyt olla historiansa aikana jo viisi omistajaa. Heistä neljä ovat kuulemma tuttuja myyjälle. Tätä kirjoitettaessa korkein tarjous oli noin 54 500 euroa, mutta lopullinen myyntihinta voi nousta jopa 100 000 euron paremmalle puolelle.