Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen herkuksi, mutta nyt venäläinen Ford-spesialisti esitteli pykälää maanläheisemmän tulkinnan samasta aiheesta.

Toisin kuin esimerkiksi McLaren Elva ja Ferrari Monza SP1 tai SP2, venäläisten luomus ei ole superautoa nähnytkään. Ford Market -niminen tuning-paja otti sen sijaan avokkaansa lähtökohdaksi nykykorimallin Ford Focuksen, joka kuuluu ns. C-segmentin yleisimpiin perheautoihin. Alun perin viisiovinen hatchback on siis kaikkea muut kuin optimaalinen lähtökohta radikaalin sporttiavon toteutukseen, mutta venäläispaja on suoriutunut urakastaan yllättävän hyvin ainakin kuvien perusteella.


Ovaalimerkin tuotteisiin erikoistunut Ford Market sai luomuksensa valmiiksi ilmeisesti jo viime vuoden puolella. Koritöissä on varmasti ollut melkoinen urakka, koska katon poistamisen lisäksi kaikki ovet on muutettu saumattomasti täysin umpinaisiksi. Jälki on ainakin kuvien mukaan hyvin siistiä, ja sileä kylkilinja ei näyttäisi juuri peilailevan. Kuski sekä etumatkustaja istuvat rutkasti alkuperäistä taaempana, ja sporttinen vaikutelma viimeistellään penkkien taakse muotoilluilla kohoumilla.

Etu- ja takapuskuri ovat puolestaan kotoisin ST-Line-varustepaketilla höystetystä Focuksesta, kun taas ratti on napattu edellissukupolven mallista. Kyytiläiset pysyvät tukevasti paikoillaan kuppipenkkien ansiosta, ja auto vaikuttaa urheilulliselta myös seistessään paikallaan. Tämä johtuu ilmajousituksesta, jonka ansiosta alustan saa laskettua aivan tonttiin.





Pellin alla piilevästä moottorista ei ole kuitenkaan mitään tietoa, joten sporttinen tyyli voi olla pelkkää silmänlumetta todelliseen suorituskykyyn nähden. Toisaalta ajamisen hauskuus lienee taattu täysin avonaisessa ja tuulilasittomassa autossa vähän pienemmilläkin tehoilla.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...