Uutta tyyliä maasturi-Ladaan – saksalaisspesialisti tuo Nivaan luksusta

Ladan Niva-maasturi näki päivänvalon jo vuonna 1977, ja auto on edelleen Venäjällä tuotannossa. Nivan viehätys piilee juuri kompaktin maasturin karuudessa ja yksinkertaisuudessa, joten se edustaa kaikkea muuta kuin nykypäivän luksusta.

Nivaa valmistava Volgan autotehdas juhlii tänä vuonna autotuotantonsa 50-vuotista merkkipaalua. Saksassa toimiva Partisan Motors näki tässä virstanpylväässä ilmeisesti oivan tilaisuuden Nivan pohjalta kehitetylle erikoismallille, jota saa vain muutamilta saksalaisilta jälleenmyyjiltä. Erikois-Nivoja tehdään ainoastaan 50 kappaletta, ja hintalapussa lukee 19 900 euron summa.

-- MAINOS --

Partisan Motorsin luomusta on höystetty ulkoisesti esimerkiksi konepellin muovisella scoopilla, hinauskoukuilla varustetuilla puskureilla ja lokasuojanlevikkeillä. Auton alla pyörivät BF Goodrichin maastoajoonkin sopivat renkaat, jotka on kietaistu viisipuolaisille alumiinivanteille. Karskia ulkonäköä korostetaan myös astinlaudoilla ja kattokaiteilla, kun taas piirroskuvan auton vihreä väri tuo Nivaan pirteän säväyksensä.

Ladan sisustasta ei ole vielä julkaistu edes piirroskuvaa, mutta varusteluun lukeutuu nahkaverhoilun lisäksi yksilöllisesti numeroitu laatta. Tekniikasta ei kerrota mitään, eli siihen ei todennäköisesti kosketa. Nivan voimanlähteenä palvelee tehtaan jäljiltä perinnelinjaa edustava 1,7-litrainen vapaasti hengittävä bensanelonen, joka tuottaa 84 hevosvoimaa. Ne ohjataan kaikille neljälle pyörälle viisipykäläisen manuaalin kautta.

Näillä voimavaroilla on turha puhua niskoja naksauttavasta suorituskyvystä. Satasen nopeus on vakio-Nivan taulussa 17 sekunnissa, kun taas huippunopeutta riittää 142 km/h:n verran. Nivan ostajille näillä lukemilla ei ole juuri merkitystä, koska auto on kotonaan maastossa. Sitä voidaan kuitenkin pohtia, onko Partisan Motorsin nahkaverhoiltu luomus jo turhankin fiini asfalttiviidakon ulkopuolelle.

-- MAINOS --




LähdeMotor1
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.