Uutta tyyliä maasturi-Ladaan – saksalaisspesialisti tuo Nivaan luksusta

Ladan Niva-maasturi näki päivänvalon jo vuonna 1977, ja auto on edelleen Venäjällä tuotannossa. Nivan viehätys piilee juuri kompaktin maasturin karuudessa ja yksinkertaisuudessa, joten se edustaa kaikkea muuta kuin nykypäivän luksusta.

Nivaa valmistava Volgan autotehdas juhlii tänä vuonna autotuotantonsa 50-vuotista merkkipaalua. Saksassa toimiva Partisan Motors näki tässä virstanpylväässä ilmeisesti oivan tilaisuuden Nivan pohjalta kehitetylle erikoismallille, jota saa vain muutamilta saksalaisilta jälleenmyyjiltä. Erikois-Nivoja tehdään ainoastaan 50 kappaletta, ja hintalapussa lukee 19 900 euron summa.

-- MAINOS --

Partisan Motorsin luomusta on höystetty ulkoisesti esimerkiksi konepellin muovisella scoopilla, hinauskoukuilla varustetuilla puskureilla ja lokasuojanlevikkeillä. Auton alla pyörivät BF Goodrichin maastoajoonkin sopivat renkaat, jotka on kietaistu viisipuolaisille alumiinivanteille. Karskia ulkonäköä korostetaan myös astinlaudoilla ja kattokaiteilla, kun taas piirroskuvan auton vihreä väri tuo Nivaan pirteän säväyksensä.

Ladan sisustasta ei ole vielä julkaistu edes piirroskuvaa, mutta varusteluun lukeutuu nahkaverhoilun lisäksi yksilöllisesti numeroitu laatta. Tekniikasta ei kerrota mitään, eli siihen ei todennäköisesti kosketa. Nivan voimanlähteenä palvelee tehtaan jäljiltä perinnelinjaa edustava 1,7-litrainen vapaasti hengittävä bensanelonen, joka tuottaa 84 hevosvoimaa. Ne ohjataan kaikille neljälle pyörälle viisipykäläisen manuaalin kautta.

Näillä voimavaroilla on turha puhua niskoja naksauttavasta suorituskyvystä. Satasen nopeus on vakio-Nivan taulussa 17 sekunnissa, kun taas huippunopeutta riittää 142 km/h:n verran. Nivan ostajille näillä lukemilla ei ole juuri merkitystä, koska auto on kotonaan maastossa. Sitä voidaan kuitenkin pohtia, onko Partisan Motorsin nahkaverhoiltu luomus jo turhankin fiini asfalttiviidakon ulkopuolelle.

-- MAINOS --




Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeMotor1
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.