Mini ei ole välttämättä mikään mini, varsinkin jos puhutaan Countryman-katumaasturista. Kompaktiluokan SUV:n seuraava sukupolvi debytoi todennäköisesti loppuvuodesta tai viimeistään ensi vuoden alussa, mutta emokonserni BMW antoi uutuudestaan jo ennakkotietoja.
Uutta Countrymania saa ensimmäistä kertaa sekä poltto- että sähkömoottorilla. Katumaasturi saa myös kunnian olla ensimmäinen kokonaan Saksassa valmistettu Minin malli. Perinteikäs brittimerkki on siirtänyt Brexitin seurauksena tuotantoaan pois Englannista, mutta edeltäjämallikin valmistui muualla, eli Nedcarin linjoilla Hollannissa.
Uusi Countryman rullaa puolestaan ulos Saksan Leipzigissa sijaitsevan tehtaan linjoilta BMW 1-sarjan, 2-sarjan Gran Coupen sekä 2-sarjan Active Tourerin kanssa. Tuotannon on määrä alkaa tämän vuoden lopulla. Tarkempia teknisiä tietoja uutuudesta ei suostuta vielä antamaan, mutta litteän suurjänniteakun sekä lattian ansiosta tilojen ja mukavuuden pitäisi kuulemma kohentua entisestään.
Ennakkotietojen ohella Minin uudesta katumaasturista julkaistiin jo kuviakin, mutta auto on niissä vielä psykedeelisiä kiemurakuvioita sisältävän keltamustan naamioteippauksen peitossa. Kahdesta edeltäjäsukupolvesta tutut perusmuodot eivät juuri muutu, mutta Countryman näyttää entistä pidemmältä. Sähkö- ja polttomoottoriversioiden erot rajoittuvat eri vanteisiin, ja sähkömallissa on todennäköisesti myös umpinaisempi keula. Lisäksi pakoputkenpäät loistavat sähköautossa luonnollisesti poissaolollaan.
Tällä hetkellä netissä kiertävien huhujen perusteella sähkö-Countryman saa saman voimalinjan kuin BMW iX1. Jos tiedot pitävät kutinsa, katumaasturissa on 64,7 kWh:n akkupaketti ja yli 300 hevosvoiman kokonaisteho kahden sähkömoottorin tuottamana. BMW on jo kertonut, että akut tehdään samassa Leipzigin tehtaassa kuin koko auto. Baijerilaisvalmistaja on vielä laajentamassa sähköautojen vaatimien komponenttien tuotantoa tehtaalla, ja Countrymanin valmistusta mainostetaan hiilineutraaliksi tuotantolaitoksen kestävien energialähteiden ansiosta.