Uusi über-Mersu AMG GT R on kuin katurekisteröity GT3-kilpuri

Mercedes-AMG:n huippumallina ja lokinsiipiovisen SLS AMG:n manttelinperijänä on toiminut jo kohta parin vuoden ajan kaksipaikkainen GT, josta on tarjolla myös tehokkaampi, GT S -niminen versio. GT S:n tuplaturbokasista irtoaa 510 hevosvoimaa, mutta lisä ei ole koskaan pahaksi. Niinpä Mercedes esitteli nyt Ison-Britannian Goodwood Festival of Speedissä vieläkin tulisemman mallin, jonka nimeksi on annettu GT R kaikista Nissan-mielleyhtymistä huolimatta.

AMG_5

Mercedes-AMG otti hiljattain kolmoisvoiton Nürburgringin legendaarisessa 24 tunnin kisassa AMG GT:n pohjalta tehdyllä GT3-luokan kilpurilla, joten uuden GT R:n esittely ei olisi voinut osua parempaan ajankohtaan. Mersu kertoo auton nimittäin olevan kuin kadulle rekisteröity GT3-rata-auto. Silmiinpistävin yhtäläisyys kilpurin ja katuauton välillä on ylösalaisin käännetty maski, jonka kromatut rivat ovat pystysuorassa. Panamericana-maskiksi nimetty luomus on samantyylinen kuin vuoden 1952 300 SL:ssä, jolla napattiin Carrera Panamericana -maantiekisan voitto.

AMG_2

GT R:n etupuskurin ilmanottoaukot ovat astetta brutaalimman näköiset kuin ”tavallisissa” GT-malleissa, ja koria on levitetty edessä 46:lla ja takana 57 millillä. Takapuskurin alla on massiivinen diffuusori, ja pitoa parantaa myös takaluukun kannen päällä komeileva mekaanisesti säädettävä takasiipi. Keskeltä perää työntyy massiivinen neliskanttinen putkenpää, jota täydentävät diffuusoriin integroidut hieman pienemmät röörit kummallakin puolella autoa.

AMG_6

Suosittelemme

GT R on jopa 90 kiloa kevyempi kuin lähtökohtana käytetty GT S. Laihdutuskuuri on saatu aikaan mm. hiilikuituisilla etulokasuojilla ja katolla, lisähintaan tarjottavilla hiilikuitukeraamisilla jarruilla sekä manuaalisesti säädettävillä kuppipenkeillä. Uusien takovanteiden koko on edessä 19 ja takana 20 tuumaa, ja kiekkojen päälle on pyöräytetty Michelinin katuslicksit. Uutta on myös nelipyöräohjaus, säädettävä alusta sekä GT3-kilpurista lainattu luistonestojärjestelmä, jossa on peräti yhdeksän eri asetusta. Lisäksi autossa käytetään aktiivista aerodynamiikkaa, jonka pitäisi parantaa ajovakautta suurissa nopeuksissa.

AMG_4

Nelilitraisen tuplaturboveekasin teho on noussut 585 heppaan ja vääntö 700 newtoniin. Nämä lukemat on saavutettu mm. uusien turbojen avulla, ja lisäksi kaksoiskytkinvaihteiston välityksiä on peukaloitu kiihtyvyyden optimoimiseksi. GT R singahtaakin nollasta sataan vain 3,6 sekunnissa, ja meno päättyy vasta 318 km/h:n huippunopeuteen. AMG-uutuuden lanseerausvärinä käytetään Green Hell magno -nimistä mattavihreää, mutta muitakin sävyjä on saatavilla. Värivalintaa on vielä aikaa miettiä, koska tilauskirjat avataan vasta marraskuussa. Ensimmäiset onnelliset asiakkaat pääsevät oman GT R:nsä ratin taakse ensi keväänä.

AMG_3

Lue lisää