Uusi Toyota C-HR on pian täällä – kompaktista crossoverista julkaistiin jo ensimmäinen tiiseri

Vuonna 2016 esitelty Toyota C-HR oli lanseeraushetkellään melkoisen radikaali ilmestys japanilaismerkin muuhun mallistoon verrattuna. Rohkean terävä tyyli on vedonnut ostajiin ilmeisen hyvin, koska pian esiteltävä seuraaja noudattaa samaa kaavaa.

Toisen sukupolven C-HR tuodaan julkisuuteen 26.6., mutta Toyota julkaisi jo nyt ensimmäisen tiiserin uutuudestaan. Lisäksi autosta on putkahdellut nettiin sekä patentti- että salavalokuvia, joten muotoilu ei ole enää mikään suuri yllätys. Designista annettiin myös esimakua viime joulukuussa esitellyn C-HR Prologue -konseptin avulla, jonka päälinjat siirtyvät tuotantoautoon sellaisenaan.

Kuva: Toyota

Ehkäpä suurin ero nykyiseen C-HR:ään löytyy keulasta, joka saa jatkossa ”kaksikerroksisen” valoratkaisun uuden Priuksen tyyliin. Etupuskuria koristaa puolestaan suuri kuusikulmainen ilmanottoaukko, jonka keskelle rekisterikilpikin sijoitetaan. Kylkilinja säilyy voimakkaan kiilamaisena, ja näkyvyys takapenkiltä ulos on jatkossakin varsin kehno massiivisen C-pilarin myötä. Viime vuoden konseptin katto sekä peräpää oli maalattu mustaksi antamaan kontrastia hopeanväriselle muulle korille, ja tuotantomalliinkin saa ainakin erivärisen katon nyky-C-HR:n tavoin.

Takapään erottuvin muotoiluelementti on puolestaan täysleveä valopaneeli, joka kätkee nyt julkaistun tiiserin perusteella sisäänsä kolme ledinauhaa kummallakin puolella autoa sekä ledeillä toteutetun Toyota C-HR -logotekstin keskellä perää. Sisustan luvataan puolestaan olevan tilavampi ja käytännöllisempi edeltäjään verrattuna. Mittaristo on luonnollisesti täysin digitaalinen, ja keskellä kojelautaa pönöttää tietoviihdejärjestelmän iso kosketusnäyttö.

Kuva: Toyota

Uusi C-HR tehdään TNGA-C-nimisen perusrakenteen varaan, eli merkittävä osa tekniikasta on identtistä isomman Priuksen kanssa. Autoa saa sekä ”itselataavana” että pistokehybridinä, ja myös täyssähköisestä versiosta on liikkunut huhuja. Pohjois-Amerikan markkinoilla uutta C-HR:ää ei enää tarjota, mutta Euroopassa auto solahtaa edeltäjänsä tavoin Yaris Crossin ja Corolla Crossin välissä ammottavaan aukkoon Toyotan crossover-mallistossa. Uusi C-HR valmistetaan Turkissa, ja akustotkin kootaan Euroopassa muualta tuoduista kennoista.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis alkaa tuoda Eurooppaan kiinalaislähtöisiä sähköautoja – aluksi tulossa on miniauto ja Tesla Model Y:n kilpailija

Monet eurooppalaiset autonvalmistajat ovat hätää kärsimässä, kun niiden pitäisi vastata kiinalaisten sähköautojen aloittamaan hintakilpailuun. Stellantis-konsernin täsmäaseena kiinalaisia halpissähköautoja toimii esimerkiksi äskettäin lanseerattu Citroën ë-C3, mutta aivan täysin Stellantis ei tunnu luottavan omaan strategiaansa.

Upouusi Xiaomi SU7 sähköauto hajosi 38 km jälkeen, eikä myyjä osaa korjata autoa

Xiaomin SU7-sähköautoa on myyty huimia määriä Kiinassa, mutta lukuisat omistajat ovat joutuneet pian uuden autonsa kanssa pulaan. Aivan hiljattain kirkkaanturkoosin SU7:n omistajan kerrottiin jääneen tien varteen ajettuaan tuliterällä autollaan vain 38 kilometriä.

Uuden BMW M5:n debyytti lähestyy – hybriditykistä julkaistiin nyt uusia tiiserikuvia

BMW M5 siirtyy pikapuoliin hybridivoimalinjaan ensimmäistä kertaa lähes 40-vuotisen historiansa aikana. G90-korikoodia tottelevan sedanin lisäksi tarjolle tulee myös G99-koodilla tunnettu farkkumallinen Touring, joka on ensimmäinen farmari-M5 sitten V10-koneisen E61:n päivien.

Daytona-keulan paluu – Ferrari 12Cilindri jatkaa Maranellon gran turismojen V12-perinteitä

Daytona-lisänimellä paremmin tunnettu Ferrari 365 GTB/4 on yksi Maranellon merkin legendaarisimpia GT-autoja, joka keräsi mainetta myös Miami Vicen myötä. Siinä nähty musta avo oli tosin replika, mutta siitä huolimatta Ferrari esitteli Daytonan modernin perillisen juuri Miami Beachissä.

Tyyliniekan uusimmat