Uusi Skoda Kodiaq on isompi kuin koskaan – tarjolla on myös laajempi voimanlähdevalikoima

Skoda on ennakkoheruttanut jo pitkään toisen sukupolven Kodiaqia, joka tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Suosikki-SUV:n uusi painos on edeltäjäänsä isompi, ja sitä saa myös pistokehybridinä.

Uuden Kodiaqin design edustaa Skodan Modern Solidiksi kutsumaa muotokieltä, jota hyödynnetään kaikissa tšekkimerkin malleissa kuluvan vuosikymmenen loppuun saakka. Edeltäjäänsä verrattuna uutuudesta löytyy sekä pehmeämpiä linjoja että terävämpiä taitoksia, ja takimmainen kattopilari on häivytetty monen muun nykyauton malliin osaksi sivuikkunalinjaa. Takapäätä koristava täysleveä ledinauhakin kuuluu nykytrendeihin ”kaksikerroksisten” etuvalojen tavoin, jotka löytyivät tosin jo edeltäjästä.

Kuva: Skoda

Entistä minimalistisemman oloinen sisusta on saanut puolestaan vaikutteita Enyaq-sähköautosta. 10,25-tuumaista digimittaristoa ja tuulilasin heijastusnäyttöä täydentää tietoviihdejärjestelmän 12,9-tuumainen kosketusnäyttö, jonka alla on maltettu säilyttää myös perinteisempiä käyttökytkimiä esimerkiksi ilmastoinnin toiminnoille. DSG-kaksoiskytkinautomaatin valitsin on puolestaan siirtynyt ohjauspylvääseen, mikä on tuonut lisää säilytystilaa keskikonsoliin. Myös takamatkustajia varten on oma säilytyslokeronsa, ja ympäri autoa on viljelty Skodan tavaramerkkinä toimivia Simply Clever -jippoja näytönpuhdistinta myöten.

Kuva: Skoda

Uuden Kodiaqin pituus on venähtänyt edeltäjään nähden 61 millillä, ja se hätyyttelee jo 4,8 metrin rajaa. Auton leveys on puolestaan vajaat 1,9 metriä ja korkeus reilut 1,6 metriä, kun taas akseliväliksi kerrotaan hieman alle 2,8 metriä. Viisipaikkaisen mallin takakontin perusvetoisuudeksi ilmoitetaan puolestaan massiiviset 920 litraa, mikä on 75 litraa edeltäjää enemmän. Seitsemänpaikkaisen mallin vastaava lukema on 340-845 litraa istuinjärjestelyistä riippuen.

Kuva: Skoda

Auto on tehty pikapuoliin esiteltävän uuden Superbin tavoin MQB-perusrakenteen edelleenkehitetyn version varaan. Ainakin Suomessa myydyimmäksi malliksi päätynee uusi pistokehybridi, joka tarjoaa 204 hevosvoimaa 1,5-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. 25,7 kWh:n akkupaketti tarjoaa parhaimmillaan 100 kilometrin sähköisen toimintasäteen, ja pikalatausteho on maksimissaan 50 kW. Hybridin voimavarat välitetään pelkästään etupyörille kuusipykäläisen DSG:n kautta.

Nelivetoa kaipaaville tarjotaan puolestaan perinteistä kaksilitraista bensaturboa ja kaksilitraista TDI:tä, joissa on 204 tai 193 heppaa. Lisäksi valikoimaan kuuluu 150-hevosvoimainen etuvetodiesel ja myöskin pelkästään edestä raapiva samantehoinen 1,5-litrainen mieto bensahybridi. Näiden kaikkien vaihteistona palvelee seitsemänportainen DSG. Suomeen tulevista versioista ei ole vielä tietoa, mutta myynnin pitäisi alkaa ensi kevään mittaan.

Kuva: Skoda
Kuva: Skoda
LähdeCarscoops

Lue lisää