Uusi sähkö-crossover Nissanilta – Ariya ei vesittynyt matkalla konseptista tuotantomalliksi

Nissan esitteli viime syksynä Tokion autonäyttelyssä puhdaslinjaisen täyssähköisen crossoverin konseptin, joka oli nimetty Ariyaksi. Nyt japanilaiset paljastivat auton tuotantoversion, joka on lähes yksi yhteen tutkielman kanssa.

Selvästi Leafin yläpuolelle Nissanin mallistossa asettuvaa uutuutta aiotaan myydä neljänä eri voimanlähdeversiona. Perusmallina palvelee pelkästään etuvetoinen Ariya, jossa on 65 kWh:n akku. Voimavaroiksi kerrotaan 218 heppaa ja 300 newtonmetriä, joiden turvin crossover kiihtyy nollasta sataan 7,5 sekunnissa ja yltää 160 km/h:n lukemaan rajoitettuun huippunopeuteen. Japanilaistestien mukaiseksi toimintasäteeksi kerrotaan 450 kilometriä.

-- MAINOS --

Tehokkaammassa etuvetomallissa on puolestaan 90 kWh:n akku ja 242 hevosvoimaa. Kiihtyvyys nollasta sataan on jopa hieman hitaampaa 7,6 sekunnin lukeman myötä ja huiputkin ovat samat, mutta toimintamatkaa pitäisi riittää peräti 610 kilometrin verran. Kolmas versio on nelivetoinen ja ryyditetty 65 kWh:n akkupaketilla. Kahden sähkömoottorin kokonaistehoksi kerrotaan 340 heppaa ja 560 newtonmetriä, jotka mahdollistavat 5,4 sekunnin kiihtyvyyden satasen nopeuteen ja 200 km/h:n huippunopeuden. Toimintasäde on tässä tapauksessa 430 kilometriä.

Lippulaivana palvelee 90 kWh:n akulla varustettu neliveto-Ariya. Siinä on 394 hevosvoimaa ja 600 newtonia, joiden pitäisi mahdollistaa pyrähdys nollasta sataan vain 5,1 sekunnissa. Huippunopeudeksi kerrotaan tämänkin mallin kohdalla 200 km/h, kun taas toimintasäde on 580 km. Tietty dynaamisuus näkyy autosta ulospäinkin, koska Ariya on hyvin sulavalinjainen ilmestys. Sähkö-crossoverin mainostetaan edustavan ajatonta japanilaista futurismia, johon kuuluvat kolmiulotteisen oloisen maskin lisäksi voimakkaasti kallistettu C-pilari ja takapään yhtenäinen valonauha.

-- MAINOS --




Sisustakin on tehty samalla tyylillä. Lounge-maista vaikutelmaa korostetaan tasaisella lattialla ja kelluvan oloisella kojelaudalla, joka pitää sisällään 12,3-tuumaisen digimittariston ja samankokoisen tietoviihdejärjestelmän ruudun etäpäivitysmahdollisuudella. Perinteisiä nappeja ei juuri ole, vaan lähes kaikkia toimintoja hallitaan kosketuksen avulla. Esimerkiksi kojelautaan integroidut kosketuspinnat ovat lähes näkymättömiä, mutta ne heräävät tavallaan henkiin valaistuksen myötä virran päälle kytkemisen jälkeen.

-- MAINOS --

Ajoavustinarsenaaliin kuuluu puolestaan Nissanin uusin ProPILOT 2.0 sekä ProPILOT Remote Park. Toisen sukupolven ProPILOT-järjestelmän pitäisi sallia tietyissä tilanteissa käsien ottaminen pois ratilta, mikä onnistuu mm. seitsemän kameran, lukuisten tutkien ja 12 ultraäänisensorin myötä. Ensimmäiset Ariyat toimitetaan Japanissa asiakkaille ensi vuoden puolessavälissä, ja auton pitäisi saapua vuoden 2021 aikana vielä Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Kiinankin markkinoille.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.