Uusi Porsche Panamera esiteltiin – iso luksusauto kallistuu nyt kaarteisiin kuin moottoripyörä

Porsche on jo julkaissut monenlaisia tiisereitä kolmannen sukupolven Panamerasta, ja nyt uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Panamera ei ole täysin uusi auto, mutta sekä tekniikkaa että ulkonäköä on hiottu kattavasti.

Kuva: Porsche

Viistoperäisen ison Porschen peruslinjat ovat ennallaan, ja myös ovet ovat periytyneet suoraan edeltäjästä. Sivuprofiilia on kuitenkin viilattu entistä terävämmin päättyvän sivuikkunalinjan ja etulokasuojien kidusten uuden muodon myötä. Keulailmekin on muuttunut etupuskurin isompien ilmanottoaukkojen ja suurempien ajovalojen myötä, joissa on matriisileditekniikkaa jo vakiona. Takapään uudistuksiin kuuluvat entistä leveämmän oloinen takalasi sekä takapuskurin, takavalopaneelin ja diffuusorin terävöityneet muodot.

Kuva: Porsche

Sisätiloista erottuvat puolestaan kojelautaan siirtynyt vaihteenvalitsin ja Taycanin kaltainen lisävarusteinen 10,9-tuumainen näyttö etumatkustajalle esimerkiksi tietoviihdejärjestelmän hallintaa tai videoiden katsomista varten. Turbo E-Hybrid -huippuversion erottaa Turbo-Porschejen uutena tunnusvärinä toimivasta Turbonite-pronssinharmaasta, joka koristaa esimerkiksi logoja, pakoputkenpäitä, vanteita, puskurien muotoiluelementtejä sekä sisustan osia.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche

Kun uusi Panamera saapuu jälleenmyyjille ensi maaliskuussa, tarjolla ovat 2,9-litraisella tuplaturbo-V6:lla varustettu perusmalli ja huippuversiona palveleva Turbo E-Hybrid. Ensin mainitussa on 353 heppaa, kun taas nelilitraisella tuplaturbokasilla ja sähkömoottorilla ryyditetystä huippumallista irtoaa 680 hevosvoiman ja 930 newtonmetrin kokonaisteho. 25,9 kWh:n akkupaketti mahdollistaa parhaimmillaan 91 kilometrin sähköisen toimintasäteen WLTP-normin mukaan mitattuna, ja nollasta sataan pyrähdetään 3,2 sekunnissa.

Kuva: Porsche

Myöhemmin luvassa on vielä kolme muutakin pistokehybridiä, jotka lienevät Suomessa valtaosan myynnistä nappaava E-Hybrid, S E-Hybrid ja kukkulan kuninkaaksi asettuva Turbo S E-Hybrid. Uudessa Panamerassa on vakiona kaksikammioinen ja -venttiilinen ilmajousitus Porsche Active Suspension Management -järjestelmän kera, ja hybrideihin tarjotaan lisävarusteena Porsche Active Ridea. Se estää korin kallistelut mutka-ajossa ja saa auton jopa kallistumaan toiseen suuntaan moottoripyörän tavoin. Nelipyöräohjauskin löytyy lisävarustelistalta.

Uutta Panameraa saa enää luiskaperäisenä sedanina, koska edeltäjästä tarjolla ollut Sport Turismo -farkkuversio ei löytänyt tarpeeksi ostajia. Auton pääsee tilaamaan jo Suomessakin, mutta myynti pääsee käyntiin toden teolla vasta kun hybriditarjonta laajentuu. Lanseerausvaiheen aloitusmallina palvelevasta takavetoisesta Panamerasta peritään reilut 168 000 euroa, kun taas nelivedon lisääminen nostaa hintaa reilulla kymppitonnilla. Turbo E-Hybridin hintalapussa lukee puolestaan karvan verran alle 210 000 euron summa.

Kuva: Porsche
LähdePorsche

Lue lisää