Uusi Porsche Panamera debytoi marraskuussa – autosta tulee tarjolle peräti neljä eri hybridiversiota

Porsche valmistautuu pian esittelemään uuden Panameran, jota saksalaismerkki mainostaa mallisarjan kolmannen sukupolven edustajaksi. Auton perusrakenne säilyy kuitenkin samana kuin nykymallissa.

Tästä syystä uutta Panameraa voisi pikemminkin luonnehtia erittäin kattavaksi faceliftiksi, jossa kaikki koripaneelit ovia lukuun ottamatta laitetaan uusiksi. Myös tekniikka kokee melko isoja muutoksia. Uusi Panamera esitellään ilman rihman kiertämää 24.11. Dubaissa järjestettävässä Icons of Porsche -festivaalissa, mutta Porsche julkaisi jo nyt kuvia auton testiprototyypeistä enää kevyen naamioinnin peittämänä.

Kuva: Porsche

Uutuuden testiohjelma on parhaillaan aivan loppumetreillään, ja sen puitteissa Panamera on päässyt tekemään tuttavuutta USA:n, Pohjoismaiden, Etelä-Afrikan, Aasian ja Espanjan maaperään. Nelioviseksi urheiluautoksi tituleerattua uutta Panameraa saa peräti neljällä eri pistokehybridivoimalinjalla, ja joissakin maissa tarjolla on ainoastaan sähköistettyjä vaihtoehtoja. Todennäköisesti tähän joukkoon kuuluu myös Suomi.

Edeltäjästäkin oli saatavilla kolme eri pistokehybridiä, mutta uutuuden valikoima täydentyy vielä ylähyllyn suorituskykyä painottavalla versiolla. Tähän menneissä tehdyissä testeissä prototyypeillä on kuulemma ajettu jopa 70 prosenttia enemmän sähköllä nyky-Panameraan verrattuna. Kaikki E-Hybrid-mallit saavat jatkossa tehokkaamman sähkömoottorin, joka on integroitu uuden kahdeksanpykäläisen PDK-kaksoiskytkinautomaatin yhteyteen. Sähkömoottori saa energiansa 25,9 kWh:n akkupaketilta, jota voidaan ladata auton oman 11-kilowattisen laturin avulla.

Kuva: Porsche

Polttomoottorit on puolestaan suunniteltu uusien Euro 7 -päästömääräyksien ehdoilla, jotka astuvat voimaan vuonna 2025. Panameran perusmalleihin tulee kaksiventtiilisillä iskunvaimentimilla varustettu uusi ilmajousitus, ja lisähintaan saatavilla on vielä aktiivisilla iskunvaimentimilla höystetty ilmajousitusratkaisu. Lähtötasoa edustavaa Panamera 4:ää vauhdittaa tupla-ahdettu kolmilitrainen V6, kun taas Turbo E-Hybridissä on nelilitrainen tuplaturbokasi. Pistokehybridien sähkömoottorin teholukema on kasvanut 100 kilowatista 140 kilowattiin, mutta muut numeroarvot jäävät vielä nähtäväksi.

Eri versioiden tarkat painolukematkin ovat vielä hämärän peitossa, mutta valitettavasti sekä entistä isompi akku että uusi jousitusjärjestelmä lisäävät Panameran massaa entisestään. Toisaalta Porsche on ollut melkoinen mestari häivyttämään raskaan fiiliksen autojensa ajettavuudesta. Myyntiin uutuutta voidaan odotella joskus ensi vuoden puolella.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
Kuva: Porsche

Lue lisää