Uudestisyntynyt MG on alkanut näkyä Suomenkin katukuvassa edullisemman pään sähköautojensa ansiosta. Brittiläisestä urheiluautovalmistajasta kiinalaiseksi budjettimerkiksi muuttunut brändi tuo seuraavaksi myyntiin pikkuautoluokkaan sijoittuvan uuden 3:n.
MG:n aloitusmallina palvelevaa uutta Kolmosta aiotaan myydä Euroopan sekä Aasian ja Tyynenmeren markkinoilla, ja auton virallinen esittely koittaa 26.2. Sitä odotellessa MG julkaisi uutuudestaan jo ensimmäisiä tiiserikuvia, joista erottuu parhaiten pikkuautoksi suorastaan vihaisen näköinen nokka. 3:n ensi-ilta koittaa tapahtumakartalle palaavassa Geneven autonäyttelyssä, jossa nähdään ennakkotietojen perusteella lähinnä kiinalaismerkkejä ja eurooppalaista ainakin Renault.

Vaikka MG julkaisi autosta vasta nyt ensimmäiset viralliset kuvat, sen muodot ovat päässeet jo aiemmin julkisuuteen erilaisten vuotojen ja patenttikuvien myötä. Aggressiivisen terävissä keulalinjoissa on selvää sukunäköä kiinalaisen SAIC:n omistaman MG-brändin isompien mallien, eli 5:n ja 7:n kanssa. Sivuprofiili on puolestaan lähellä Seat Ibizan kaltaisia eurooppalaispikkuautoja, ja takapääkin näyttää suorastaan sporttiselta erottuvasti muotoillun takapuskurin sekä vaakasuuntaisten takavalojen myötä.

Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta odotettavissa on ainakin huomattavasti modernimpaa otetta kuin jo vuonna 2011 markkinoille tulleessa ja kuusi vuotta sitten faceliftatussa edeltäjässä. Vaikka MG onkin viime aikoina niittänyt mainetta edullisilla sähköautoillaan, pikkuautoluokan katteet eivät vielä riitä sellaisen valmistamiseen. Niinpä uutta 3:a vauhdittaa kovin Toyota-henkiseltä kuulostava ”itselataava” hybridivoimalinja, joka koostuu 1,5-litraisesta bensakoneesta, yhdestä sähkömoottorista ja litiumioniakusta.

Tuotannosta pikapuoliin poistuva toisen sukupolven MG 3 on Suomessa täysin tuntematon suuruus, ja sama koskee suurinta osaa muutakin Eurooppaa. Se on kuitenkin ollut varsin yllättäen yksi Australian suosituimpia pikkuautoja, koska MG 3 on sikäläisten markkinoiden edullisin uusi auto. Seuraajakin jatkanee tällä linjalla, vaikka hybriditekniikka nostaa väistämättä kustannuksia jonkin verran. Se jää vielä nähtäväksi, tuleeko kiinalainen pikkuautouutuus myös Suomessa tarjolle.
