Uusi pikku-Jeep on tulossa ensi vuonna – Puolassa valmistettavasta autosta tehdään myös täyssähköinen versio

Entisinä aikoina Jeep tarkoitti USA:ssa valmistettua nelivetoista maasturia, jolla pääsi myös päällystettyjen teiden ulkopuolella melkein minne vain. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Jo nyt Jeepin kompaktein malli Renegade tehdään Italiassa yhteiselle pohjalevylle Fiat 500 X:n kanssa, ja ensi vuonna tulossa on vieläkin pienempi Jeep puolalaisesta tehtaasta.

Tämän kuvion taustalla piilee tuore Stellantis-konserni, joka pitää sisällään ranskalais-saksalaisen PSA:n lisäksi entisen FCA:n, eli Fiat Chrysler Automobilesin toiminnot. Niinpä Project 516 -koodinimellä kulkeva uusi pikku-Jeep tehdään Automotive News Europen tietojen mukaan PSA:n hyödyntämälle CMP-pohjalevylle, joka löytyy jo nyt Citroënin, DS:n, Peugeotin ja Opelin tai brittiläisittäin Vauxhallin monen mallin alta. Tuotantopaikkana toimii puolestaan Puolan Tychyssä sijaitseva tehdas, jossa on valmistettu jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan suurimmaksi osaksi Fiatin eri automalleja.

Renegaden alapuolelle Jeepin mallistossa asemoitavan uutuuden tuotanto starttaa kuulemma marraskuussa 2022, ja auto lanseerataan markkinoille perinteisten bensakoneiden voimin. Sähköversio seuraa kuitenkin perässä jo helmikuussa 2023, ja mietoa hybriditekniikkaa hyödyntävä malli esitellään 11 kuukautta myöhemmin. Pikku-Jeepin tarkat speksit ovat vielä hämärän peitossa, mutta ainakin mieto hybridiversio on Automotive News Europen tietojen mukaan pelkästään etuvetoinen. Tässä mallissa pieni sähkömoottori on sijoitettu moottorin ja vaihteiston väliin.





Moottorit tulevat kuulemma PSA:lta, ja vuotuinen valmistusmäärätavoite on jopa 110 000 autoa. Samalta pohjalta kehitetään myös Fiatin pieni crossover, joka esitellään huhtikuussa 2023. Fiatistakin tulee saataville sähköisiä ja miedolla hybriditekniikalla varustettuja versioita. Muotoihin haetaan inspiraatiota muutaman vuoden takaisesta Centoventi-konseptista, joka sai rutkasti positiivista palautetta. Fiatista odotetaan vielä Jeepiäkin suositumpaa, koska tarkoituksena on valmistaa peräti 130 000 autoa vuodessa.

Lisäksi Stellantis-konsernilla on suunnitteilla Alfa Romeon pieni crossover, joka saattaa saada Brennero-nimen. Tätä autoa ei ole kuitenkaan hyväksytty vielä tuotantoon, ja pykälää isompi Tonalekin on viivästymässä alkuperäisestä aikataulustaan. Jos ja kun Brennerolle näytetään vihreää valoa, tuotannon on määrä alkaa lokakuussa 2023 sähköautona. Mieto hybridiversio voisi seurata perässä noin puoli vuotta myöhemmin, ja nelivetomalli olisi vuorossa 2024. Jos joka nurkasta raapiva Brennero pääsee tuotantoon asti, sama nelivetojärjestelmä tuodaan todennäköisesti tarjolle myös Jeepin pieneen crossoveriin.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.