Uusi Peugeot 208 on sekä moderni että retro – täyssähköisenäkin saatavan pikkuauton muotoilussa on kaikuja 80-luvun 205:stä

Peugeotin 208-pikkuauto toimii 1980-luvulla legendaariseen maineeseen nousseen 205:n jälkeläisenä suoraan alenevassa polvessa. Ensimmäinen 208 astui sitä edeltäneen 207:n saappaisiin seitsemisen vuotta sitten, joten seuraajan aika on nyt käsillä. Toisen sukupolven 208 tuodaan julkisuuden parrasvaloihin reilun viikon päästä ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä, mutta uutuuden kuvat ja tärkeimmät tiedot paljastettiin jo nyt.

Uusi 208 on tehty PSA-konsernin CMP-pohjalevyn varaan, ja auton luvataan painavan noin 30 kiloa edeltäjäänsä vähemmän. Massan lisäksi uuden perusrakenteen pitäisi vähentää myös ajomelua sekä värinöitä. Perustason pikku-Pösöä vauhdittaa 1,2-litrainen kolmipyttyinen bensaturbo, joka tuottaa 75 heppaa ja on yhdistetty viisipykäläiseen manuaaliin. Lisäksi tarjolla on 100-hevosvoimainen nelisylinterinen 1,5-litrainen diesel kuusivaihteisen manuaalin parina. Valikoima täydentyy vielä kolmisylinterisen turbobensan 100- ja 130-heppaisilla versioilla. Ensin mainittuun saa joko kuusivaihteisen manuaalin tai kahdeksanpykäläisen automaatin, kun taas automaatti on vakiona jälkimmäisessä.

Suurin uudistus on kuitenkin täyssähköinen versio, joka on nimetty e-208:ksi. Siinä käytetään 50 kWh:n akkupakettia ja sähkömoottoria, joka luovuttaa 136 hevosvoiman tehon ja 260 newtonin maksimiväännön. Nollasta sataan pinkaistaan 8,1 sekunnissa, ja lattian alle sijoitetun akkupaketin luvataan mahdollistavan mukava 340 kilometrin toimintamatka uuden WLTP-syklin mukaan mitattuna. Sähkö-208:n akut saa ladattua 80-prosenttisesti täyteen puolessa tunnissa 100 kilowatin pikalatauksella.

Uutuuden ulkonäössä on puolestaan ilmiselviä retrovivahteita modernin terävien linjojen lisäksi. GT- sekä GT Line -varustetasojen lokasuojanreunojen muoviverhoukset vievät ajatukset 205 GTi:hin yli 30 vuoden takaa, ja tummennetut takavalot alleen kätkevä paneelikin muistuttaa kasariklassikon perässä nähtyä muovikoristetta. Takavalopaneelissa on lisäksi selvää sukunäköä isompaan 508:aan, ja sama koskee myös viirumaisilla päiväajovaloilla varustetun keulan ilmettä.

Pelkästään viisiovisena myytävän uuden 208:n sisustaa dominoi Peugeotin tavaramerkiksi noussut i-Cockpit-kojelauta, jossa mittaristoa katsellaan pienikehäisen ratin yli. Parempiin varustetasoihin saa lisäksi 3D-henkisen digitaalimittariston, ja tarjolla on myös kattava valikoima erilaisia ajoavustimia pysäytyksiin asti toimivasta aktiivivakionopeudensäätimestä kattavaan liikennemerkkien tunnistukseen ja täysautomaattiseen pysäköintiavustimeen asti.

Uuden 208:n tilauskirjat avataan jo maaliskuussa Geneven näyttelyn jälkeen, ja myynti alkaa ensimmäisillä markkina-alueilla kesäkuussa. Myöhemmin malliston huipulle esitellään vielä 205 GTi:n kunniakkaita perinteitä jatkava 208 GTi, jonka 1,6-litrainen turbonelonen luovuttaa 220 heppaa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...