Opel kuuluu nykyään samaan Stellantis-konserniin esimerkiksi Peugeotin ja Citroënin tavoin, joten uusi Astra on tehty samalle perusrakenteelle muutama kuukausi sitten esitellyn Peugeot 308:n kanssa. Ulkoisesti Opel kulkee kuitenkin jatkossakin omia polkujaan.
Uuden Astran keulalla komeilee Opelin nykydesigniin kuuluva Vizor-maski, joka on saanut kuulemma inspiraationsa kypärän visiiristä ja ensimmäisestä Opel Mantasta vuodelta 1970. Umpinaisen oloisesta maskista erottuu tarkkaan katsomalla muutama jäähdytysreikäkin, joita täydennetään puskurin kulmikkaalla ritilällä.
Astran linjoista löytyy muutenkin modernin teräviä kulmia ja taitoksia, mutta eräs toinenkin retroyksityiskohta pistää silmään maskin ohella. Takimmaisen kattopilarin ritilä muistuttaa nimittäin 1980-luvun Kadett E:ssä nähtyä ratkaisua, kun taas auton peräpään ja varsinkin takavalojen muodot ovat hämmästyttävän lähellä uutta VW Golfia.
Suosittelemme
Stellantiksen EMP2-pohjalevyn varaan tehty Astra on vain neljä milliä edeltäjäänsä pidempi, mutta leveys on kasvanut 51 millillä. Akseliväli on puolestaan venähtänyt 13 millin verran, kun taas auton korkeus on pienentynyt 15 millillä. Sisätiloissa on otettu kahdeksannen sukupolven VW Golfin tapainen digiloikka 10-tuumaisen digimittariston ja samankokoisen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön myötä, mutta Opeliin on onneksi maltettu jättää muutama nappikin käyttöä helpottamaan. Kolmipuolaisen ohjauspyörän design on modernin pelkistetty, ja samaa voidaan sanoa myös automaattivaihteiston pienenpienestä valitsimesta. Tärkeimpien lisävarusteiden listalle kuuluvat tuulilasin heijastusnäyttö ja 360 asteen kamera.
Voimanlähdevalikoima starttaa 1,2-litraisista kolmisylinterisistä bensaturboista, joissa on joko 110 tai 130 hevosvoimaa. Lisäksi tarjolla on 110-heppainen nelosdiesel. Näiden moottoreiden kanssa vakiona on kuusipykäläinen manuaali, mutta lisähintaan saatavilla on myös kahdeksanvaihteinen automaatti.
Pistokehybrideissä on puolestaan joko 180:n tai 225 hevosvoiman kokonaisteho 1,6-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Nämä hybridit ovat muun malliston tavoin etuvetoisia, mutta myöhemmin luvassa saattaa olla vielä 300-heppainen nelivetohybridi. Se saa todennäköisesti OPC-mallimerkinnän, jota on hyödynnetty viimeksi markkinoilta poistumassa olevan Astran edeltäjässä.
Uuden Astran tilauskirjat avataan syksyn mittaan, mutta ensimmäiset asiakasautot toimitetaan vasta ensi vuoden alussa. Niinpä hinnoista tai Suomeen tulevista versioista ei ole tätä kirjoitettaessa vielä mitään tietoa.