MAINOS: FOSTO

Uusi Maserati GranTurismo esiteltiin – eleganttia coupéa saa sekä bensakoneella että täyssähköisenä

Maseratin viimeisin GranTurismo debytoi jo 15 vuotta sitten, eli aika on enemmän kuin kypsä seuraajalle. Se lanseerattiin nyt laajan voimanlähdevalikoiman turvin.

Ulkoisesti uutuuden tunnistaa välittömästi omaksi itsekseen, mutta hillityn tyylikkäät linjat ovat saaneet vaikutteita Maseratin MC20-superautosta ja myös tuoreesta Grecale-katumaasturista. Valot ovat litistyneet niin edessä kuin takana, mutta etulokasuojien pullistukset ja katon perusmuodot löytyivät myös edeltäjästä. Uusi GranTurismo näyttää entistä kompaktimmalta, mutta se on itse asiassa kasvanut joka suuntaan. Pituudellaan auto hätyyttelee jo viiden metrin rajaa, joten takapenkillekin pitäisi mahtua kaksi aikuista.

Folgore-sähköversion erottaa bensamalleista esimerkiksi etupuskurin pienemmistä ilmanottoaukoista sekä puuttuvista pakoputkenpäistä, ja myös vanteiden design on aerodynaamisempi. Bensaversiot tottelevat puolestaan Modena- ja Trofeo-nimiä. Niistä jälkimmäinen on räyhäkkäämmän oloinen esimerkiksi hiilikuituisen diffuusorin ja spoilerilipan myötä.

GranTurismo on tehty uuden kevyen perusrakenteen varaan, joka yhdistelee alumiinia, magnesiumia ja terästä. Ajettavuutta sekä mukavuutta on optimoitu sähkösäätöisellä ilmajousituksella, ja sisustan varusteluun kuuluvat mm. konfiguroitava 12,2-tuumainen digitaalimittaristo, tuulilasin heijastusnäyttö sekä keskikonsolin 12,3- ja 8,8-tuumaiset näytöt. Niistä ensimmäinen on tietoviihdejärjestelmän käyttämistä varten, kun taas jälkimmäisen luvataan tarjoavan markkinoiden nopeimman ja yksinkertaisimman digitaalisen käyttöliittymän ilmastoinnille. Sisätiloista ei ole kuitenkaan julkaistu vielä kuvia.

Modena-perusversiota vauhdittaa kolmilitraisen tuplaturbo-V6:n 496-heppainen ja 600-newtonmetrinen versio, kun taas Trofeossa sama perusmoottori tuottaa 557 hevosvoimaa ja 650 newtonia. Nämä mallit kiihtyvät 3,9 ja 3,2 sekunnissa nollasta sataan, mutta vieläkin parempaa on saatavilla. Täyssähköinen Folgore tykittää nimittäin 761 hepan kokonaistehon ja 1350 newtonmetrin turvin vain 2,7 sekunnissa satasen nopeuteen, ja huippujakin riittää samat 320 km/h kuin Trofeossa. Sähkömalli on nelivetoinen, kun taas bensaversioissa on perinteinen takaveto ja ZF:n kahdeksanpykäläinen automaatti.

Suosittelemme

Bensamallien asiakastoimitukset käynnistyvät ensi vuoden toisen neljänneksen aikana, ja Folgore tulee perässä hieman myöhemmin. Myös GranCabrio-avoversion luvataan saapuvan ensi vuoden mittaan. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta kiinnostuneet voivat ottaa jo yhteyttä Luxury Collection Automobilesiin ja laittaa nimensä varauslistalle.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.