Uusi Honda Civic Type R on pian täällä – hot hatch jää bensakoneisten Hondien viimeiseksi mohikaaniksi

Honda Civic Type R on vaihtanut viime vuosina sukupolvea varsin kiivaaseen tahtiin. Pian tulossa on jälleen uusi Type R, joka jää kuitenkin lajinsa viimeiseksi bensakoneiseksi mohikaaniksi.

Nykyinen Civic Type R tuli markkinoille vuonna 2017, eli se olisi automaailman normaalin uudistumistahdin mukaisesti korkeintaan facelift-iässä. Honda on kuitenkin esittelemässä keväällä täysin uuden 11. sukupolven Civicin, josta on jo annettu esimakua hyvin lähellä tuotantomallia olevan konseptin avulla. Uusi Civic tulee Euroopassa myyntiin loppuvuoden mittaan, ja Type R seuraa perässä muutama kuukausi myöhemmin.

-- MAINOS --

Hondan tavoitteena on tarjota jo ensi vuonna hybridi- tai täyssähköversioita jokaisesta mallistaan sekä lainsäädännössä että kysynnässä tapahtuneiden nopeiden muutosten vuoksi. Perinteisten bensapäiden onneksi tämä ei kuitenkaan koske uutta Civic Type R:ää, eli auton seuraavaakin sukupolvea vauhdittaa kaksilitrainen bensaturbo. Hot hatch jää kuitenkin bensamoottori-Hondien joutsenlauluksi, eli Type R:nkin täytyy jatkossa sähköistyä tai muuten sitä uhkaa dinosaurusten kohtalo.

Seuraavakin Type R tehdään nykymallin tavoin hatchback-korisen Civicin pohjalta. Vaikka perus-Civicin muodot muuttuvat huomattavasti rauhallisemmiksi sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, Type R jatkaa villillä linjalla jättimäistä takasiipeä myöten. Autosta saattaa kuitenkin tulla tarjolle myös hillitymmällä takaspoilerilla varustettu Sport Line -versio nykymallin tapaan. Entistä pidempi akseliväli lupailee väljempiä tiloja erityisesti takamatkustajille, ja sisustasta tehdään myös nykysukupolvea arvokkaamman oloinen. Sporttihenkeä ei kuitenkaan unohdeta, ja niinpä uudessakin Type R:ssä on kuppimaiset penkit, alumiininen vaihdekepin nuppi ja punaisia tehosteita ympäri ohjaamoa.

-- MAINOS --




Lisäksi tietoviihdejärjestelmä saa perusteellisen päivityksen, koska Honda on alkanut jäädä tällä osa-alueella pahasti jälkeen kilpailijoistaan. Type R:n nokalla käytetään jatkossakin nykymallista tutun kaksilitraisen turbonelosen edelleenkehitettyä versiota. Tällä hetkellä siitä irtoaa 320 hevosvoimaa, ja lukema ei todennäköisesti kasva kovin paljon. Etuvetoisessa hot hatchissa on nimittäin tekemistä pidon kanssa näilläkin tehoilla, mutta kaasuvastetta ja vääntökäyrää saatetaan optimoida.

Alustarakenteissakaan ei ole odotettavissa suuria muutoksia, mutta mukautuvan iskunvaimennuksen eri moodit saattavat erota toisistaan entistä enemmän mukavuuden ja toisaalta sporttisuuden kohentamiseksi entisestään. Hinta ei ole sen sijaan kohoamassa juurikaan nykymallia korkeammalle, mille on syynsä. Civic Type R on nimittäin jo nyt yksi markkinoiden kalleimmista etuvetoisista hot hatcheista, mikä on varmasti rajoittanut Hondan menekkiä erityisesti Suomen kaltaisissa korkean autoveron maissa.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Mercedes esitteli viidennen sukupolven C-luokan – auto on kuin kutistettu S-sarja

Vuonna 1993 190 E:n manttelinperijäksi esitelty C-luokka on noussut vajaassa 30 vuodessa yhdeksi Mercedeksen myydyimmistä malleista. Suosio jatkuu nykyisinä...

Hyundain upouusi sähköauto esiteltiin – IONIQ 5 tarjoaa väljät tilat ja retrohenkistä tyyliä

Hyundain valikoimaan on kuulunut täyssähköautoja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt on ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallin vuoro....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.