Honda Civic Type R on vaihtanut viime vuosina sukupolvea varsin kiivaaseen tahtiin. Pian tulossa on jälleen uusi Type R, joka jää kuitenkin lajinsa viimeiseksi bensakoneiseksi mohikaaniksi.
Nykyinen Civic Type R tuli markkinoille vuonna 2017, eli se olisi automaailman normaalin uudistumistahdin mukaisesti korkeintaan facelift-iässä. Honda on kuitenkin esittelemässä keväällä täysin uuden 11. sukupolven Civicin, josta on jo annettu esimakua hyvin lähellä tuotantomallia olevan konseptin avulla. Uusi Civic tulee Euroopassa myyntiin loppuvuoden mittaan, ja Type R seuraa perässä muutama kuukausi myöhemmin.
Hondan tavoitteena on tarjota jo ensi vuonna hybridi- tai täyssähköversioita jokaisesta mallistaan sekä lainsäädännössä että kysynnässä tapahtuneiden nopeiden muutosten vuoksi. Perinteisten bensapäiden onneksi tämä ei kuitenkaan koske uutta Civic Type R:ää, eli auton seuraavaakin sukupolvea vauhdittaa kaksilitrainen bensaturbo. Hot hatch jää kuitenkin bensamoottori-Hondien joutsenlauluksi, eli Type R:nkin täytyy jatkossa sähköistyä tai muuten sitä uhkaa dinosaurusten kohtalo.
Seuraavakin Type R tehdään nykymallin tavoin hatchback-korisen Civicin pohjalta. Vaikka perus-Civicin muodot muuttuvat huomattavasti rauhallisemmiksi sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, Type R jatkaa villillä linjalla jättimäistä takasiipeä myöten. Autosta saattaa kuitenkin tulla tarjolle myös hillitymmällä takaspoilerilla varustettu Sport Line -versio nykymallin tapaan. Entistä pidempi akseliväli lupailee väljempiä tiloja erityisesti takamatkustajille, ja sisustasta tehdään myös nykysukupolvea arvokkaamman oloinen. Sporttihenkeä ei kuitenkaan unohdeta, ja niinpä uudessakin Type R:ssä on kuppimaiset penkit, alumiininen vaihdekepin nuppi ja punaisia tehosteita ympäri ohjaamoa.
Suosittelemme
Lisäksi tietoviihdejärjestelmä saa perusteellisen päivityksen, koska Honda on alkanut jäädä tällä osa-alueella pahasti jälkeen kilpailijoistaan. Type R:n nokalla käytetään jatkossakin nykymallista tutun kaksilitraisen turbonelosen edelleenkehitettyä versiota. Tällä hetkellä siitä irtoaa 320 hevosvoimaa, ja lukema ei todennäköisesti kasva kovin paljon. Etuvetoisessa hot hatchissa on nimittäin tekemistä pidon kanssa näilläkin tehoilla, mutta kaasuvastetta ja vääntökäyrää saatetaan optimoida.
Alustarakenteissakaan ei ole odotettavissa suuria muutoksia, mutta mukautuvan iskunvaimennuksen eri moodit saattavat erota toisistaan entistä enemmän mukavuuden ja toisaalta sporttisuuden kohentamiseksi entisestään. Hinta ei ole sen sijaan kohoamassa juurikaan nykymallia korkeammalle, mille on syynsä. Civic Type R on nimittäin jo nyt yksi markkinoiden kalleimmista etuvetoisista hot hatcheista, mikä on varmasti rajoittanut Hondan menekkiä erityisesti Suomen kaltaisissa korkean autoveron maissa.