Uusi GT on kaikkien aikojen nopein Ford – huippunopeutta riittää lähes 350 km/h

Fordin tuore superauto GT on noussut melkoiseksi tapaukseksi automaailmassa. 1960-luvun Le Mans -voittajan linjoja moderniin muotokieleen yhdistelevä sportti on osoittautunut niin suosituksi, että autoja ei edes riitä kaikille halukkaille. GT:n omistajiksi pääsevät harvat ja valitut saavat alleen sen kaliiberin laitteen, että muiden superautojen edessä ei tarvitse todellakaan nöyristellä.

Ford kertoi nyt, että GT on ovaalimerkin kaikkien aikojen nopein tuotantoauto. Sille on mitattu rataolosuhteissa peräti 347 km/h:n huippunopeus, eli Ford jää vain hitusen esimerkiksi uuden Lamborghini Aventador S:n 350 km/h:n huipuista. Menon takana on mainio teho-painosuhde, koska noin 650-heppainen GT painaa alle 1400 kiloa ilman nesteitä. 90 prosenttia 3,5-litraisen tuplaturbo-V6:n 745 newtonin huippuväännöstä on käytettävissä jo 3500 kierroksen kohdalla, minkä pitäisi tehdä arkiliikkumisestakin mukavan vaivatonta.

Kulkua riittää myös mutkaisemmilla osuuksilla, jolloin GT:n aktiivijousitus pääsee näyttämään kyntensä. Ford testasi GT:tä viime vuonna Kanadassa sijaitsevalla Calabogie Motorsports Parkin radalla, jossa sitä verrattiin eurooppalaisiin kilpakumppaneihin. Verrokkeina käytettiin Ferrari 458 Specialea ja McLaren 675LT:tä, jotka jenkkisuperauto onnistui jättämään taakseen.

Ford oli ratakierroksella tasan sekunnin nopeampi kuin McLaren, ja Maranellon oriin kaulaa muodostui jo yli kolme sekuntia. Ovaalimerkin mukaan kaikkien autojen rattia väänsi sama ammattikuski, ja olosuhteetkin olivat kuulemma identtiset. Jousituksen lisäksi myös aerodynamiikassa käytetään aktiivisia elementtejä, minkä pitäisi tehdä GT:stä suhteellisen helpon ajaa kokemattomammankin ratakuljettajan käsissä.

Suosittelemme

Uuden GT:n kisaversio on ehtinyt jo napata mm. luokkavoiton Le Mansin viimevuotisesta 24 tunnin kilpailusta, joten esikuvan perinteet ovat saaneet hienosti jatkoa. Ford haastoi jo 1960-luvulla Ferrarin Sarthen legendaarisella radalla, ja sama meno jatkuu tänä päivänä myös katuautojen osalta.

LähdeFord

Lue lisää