Uusi Citroën C3 on tarkoitettu individualisteille – auto on kuin minikokoinen C4 Cactus

Citroën löysi omaleimaisen tyylinsä uudestaan pari vuotta sitten, kun todella erikoinen C4 Cactus tuotiin markkinoille. Erikoinen ajovalojärjestely, kylkien ilmatäytteiset kolhusuojat ja pelkistetty sisusta ovat vedonneet ostajiin, koska Cactus on ollut melkoinen myyntimenestys. Niinpä Sitikka jatkaa samalla linjalla, kun se esitteli nyt C3-pikkuauton seuraavan sukupolven. Uusi C3 on tehty samalle pohjalle kuin Peugeot 208, mikä näkyy ulospäinkin samantyylisenä sivuikkunalinjana. Muuten C3 edustaa kuitenkin taattua Citroën-tyyliä.

C3_3

Nokan erikoinen valojärjestely ja kylkien Airbump-kolhusuojat on jo nähty C4 Cactuksessa, mutta tyyliä on hienosäädetty C3:a varten. Ylempien, varsin litteiden etuvalojen välissä on Sitikan logosta muotonsa saava litteä maski, ja kolhusuojat ovat vähemmän massiiviset kuin auton isoveljessä. Takavaloissakin ja lokasuojanreunojen sekä helmojen ja puskurien mustissa muoviosissa on samaa henkeä kuin C4 Cactuksessa. Uudesta Sitikasta on haluttu tehdä pirteä ilmestys, ja niinpä pikkuautoon on tarjolla yhdeksän eri värisävyä, joiden kontrastina toimii erivärinen katto. Sen saa joko mustana, valkoisena tai punaisena.


C3_2

Vajaan neljän metrin pituinen C3 on madaltunut kuplakattoiseen edeltäjäänsä verrattuna neljällä sentillä, mutta pikkuauton muodoissa on silti tiettyä muhkeutta. Tätä korostavat myös kuvissa näkyvien autojen 17-tuumaiset pyörät, jollaisia on totuttu yleensä näkemään lähinnä erilaisten sporttiversioiden alla. Akseliväli on kasvanut seitsemällä sentillä, mikä lupailee parempia sisätiloja. Tavaratilan vetoisuus on pysynyt puolestaan ennallaan tasan 300 litrassa.





C3_4

Myös kojelaudan sekä etupenkkien muodoissa on selvästi nähtävissä C4 Cactuksen vaikutus, mutta C3:ssa tyyli on piirun verran asiallisempaa. Keskellä kojelautaa komeilee seitsemäntuumainen kosketusnäyttö, ja auton tietoviihdejärjestelmä tukee Applen CarPlaytä, MirrorLinkiä ja ensi keväästä alkaen myös Android Autoa. C3:n varusteluun kuuluu kaistavahdin sekä kuolleen kulman varoittimen lisäksi mm. kuskin väsymisen tunnistava järjestelmä, ja sisäpeilin vierestä löytyy todellinen uutuus. Kyseessä on kamera, joka pystyy ottamaan full HD -tasoisia videoita ja kahden megapikselin kuvia ajotilanteista. Niitä voi jakaa mm. somessa, kun auto on pysäytetty paikoilleen.

C3_5

Uuden C3:n pellin alle saa kolme kolmisylinteristä bensakonetta, joiden tehot ovat 68, 82 ja 110 hevosvoimaa. Lisäksi tarjolla on 75- ja 100-heppaiset dieselit. Kaikkien moottoreiden parina käytetään manuaalilaatikkoa, mutta kuusipykäläinen automaattivaihteistokin on tulossa. Autossa on panostettu mukavuuteen Citroënin parhaiden perinteiden mukaisesti, ja valmistaja mainostaakin C3:n olevan luokkansa mukavin menopeli. Pikkuautoon saa neljä eri varustetasoa, ja se esitellään suurelle yleisölle syksyllä Pariisin autonäyttelyssä. Suomessa uutta C3:a odotetaan kauppoihin ensi vuoden alkupuolella.

>
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...