Uusi BMW Z4 M jäi vain insinöörien haaveeksi – manuaalivaihteinen M40i saattaa kuitenkin olla tulossa

BMW Z3:sta ja Z4:n ensimmäisestä sukupolvesta oli tarjolla myös aito M-versio, mutta Z4:n seuraavista sukupolvista sellaista ei ole enää nähty. M:ää ei kannata toivoa enää nykyisestä Z4:stäkään, mutta manuaalivaihteinen sporttimalli saattaa kuitenkin olla luvassa.

Nykyinen Z4 on kehitetty yhteistyössä Toyotan kanssa, eli auto on käytännössä tämänhetkisen Supran avomallinen vastine. Tästä huolimatta kyseessä on aito BMW, koska päävastuun tekniikan kehittämisestä kantoi baijerilaisvalmistaja. Nyky-Z4:ää on kehuttu hyvin päteväksi urheiluautoksi erityisesti turbokuutosella ryyditettynä M40i-versiona, mutta mikään suuri myyntimenestys auto ei ole ollut.

Kuva: BMW

Tämä johtuu pääosin siitä, että avokattoisten sporttien kysyntäkin on pienentynyt voimakkaasti erilaisten crossoverien puristuksessa. Kun vuonna 2018 markkinoille lanseerattua nyky-Z4:ää oltiin kehittämässä, myös aito M-versio oli harkinnassa ainakin hetken. Z4-projektia vetäneen Michael Wimbeckin mukaan BMW:n insinöörit olisivat kovasti halunneet tällaisen mallin, mutta talouspuolen kustannuslaskijat palauttivat haaveilijat takaisin maan pinnalle.

Taloudellisesti tämä oli varmasti oikea päätös, koska koko mallisarjan myyntilukemat ovat jääneet hyvin pieniksi. Autoentusiastien kannalta maailmasta tuli kuitenkin jälleen yhtä ajajan autoa köyhempi, koska M3:n ja M4:n nokalta tutulla 480- tai 510-heppaisella tuplaturbokuutosella ryyditetty kaksipaikkainen roadster olisi varmasti ollut melkoinen herkkupala.

Kuva: BMW

Pientä lohtua saattaa kuitenkin olla luvassa. Toyota on jo lanseerannut kuusipykäläisellä manuaalilla varustetun Supran kahdeksanvaihteisella automaatilla höystetyn mallin vaihtoehdoksi, joten vastaava versio olisi helppo toteuttaa myös teknisesti identtisestä Z4 M40i:stä. Huhujen mukaan auto on jo Baijerissa vakavassa harkinnassa, joten pidämme peukkuja 340-hevosvoimaisella kuutosella varustetun käsin hämmennettävän roadsterin puolesta.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat